Tågmarknad drog många besökare

Fullastade "marknadståg" från Luleå, ett värdefullt lok från 50-talet – och en sällsynt modelljärnväg från nazi-tidens Tyskland. Tågmarknaden i Karlsvik gick som på räls, om det slitna uttrycket tillåts.

Joel Kjellgren besökte Tågmarknaden med sonen Dylan, 6 år, som var mycket fascinerad av malmvagnarna längs en av modelljärnvägarna. "Vi funderar på att bygga en modelljärnväg hemma, men det gäller att få plats med den också", säger Joel.

Joel Kjellgren besökte Tågmarknaden med sonen Dylan, 6 år, som var mycket fascinerad av malmvagnarna längs en av modelljärnvägarna. "Vi funderar på att bygga en modelljärnväg hemma, men det gäller att få plats med den också", säger Joel.

Foto: Nils Johansson

Luleå, uppdaterad2018-11-24 16:20

Besökarna strömmade till i mängder när föreningen Malmbanans vänner och Norrbottens järnvägsmusem bjöd in till Tågmarknad. Två år efter branden i tyskmagasinen, som förstörde många av föreningens spåranpassade tåg, har de köpt in ett nytt motordrivet tåg – Y1 1359 – som sattes i trafik i helgen.

Hela lördagen gick "marknadståget" mellan järnvägsstationen i Luleå och musséet i Karlsvik, där entusiasterna samlades för att sälja och köpa gamla modelljärnvägar, lok och vagnar och allt annat som hör till.

– Det har gått mer än förväntat positivt. Tågkörningen från centrum bidrar mycket, säger Lars-Olov Lövgren, kassör i föreningen Malmbanans vänner.

Bland alla klenoder till salu fanns ett ånglok med malmvagn från 50-talet, skapat av tyska Märklin, i helt körbart skick – till priset av 6 250 kronor (!).

– Värdet är skyhögt på Märklins lok och vagnar från 50-talet och tidigare, finns inga andra fabrikat i den nivån. Just detta lok finns i endast 700-800 exemplar i hela världen.

Orsaken till samlarvärdet är att den tyska produktionen var svag efter Andra världskriget, samtidigt som efterfrågan på modelltågen var enormt stor.

– Med tiden blev de bättre på att tillverka, så att upplagorna blev mycket större. De loken och tågen är inte värda lika mycket, säger Lars-Olov Lövgren.

Inför tågmarknaden hade en privatperson i Luleå också skänkt Malmbanans vänner en mycket sällsynt modelljärnväg, tillverkad av märket BUB i 1930-talets nazi-Tyskland, som fanns i ett glasskåp för allmän beskådan, komplett med den fina kartongen.

– Liknande exemplar finns ibland på auktionshuset Bukowskis för femsiffriga belopp. BUB var lika stora som Märklin innan kriget tog död på dem, säger Lars-Olov Lövgren.

Merparten av Luleås samlare av modelljärnvägar och "tågnördar" är äldre män.

– De flesta av oss är i 60-70-årsåldern, som upptäckte det här på 50-talet. När barnen flyttade hemifrån, då vaknade intresset till liv igen för många av oss.

Men det finns också yngre nyfikna, däribland William Häggström-Engström, 13 år, och konduktör på Marknadståget – dagen till ära i lokföraruniform som tillhörde hans mammas farfar.

– Han jobbade hela sitt yrkesliv som lokförare. Så fort jag får chansen ställer jag upp som konduktör, säger William som hade fyndat modelltågvagnar från 1980-talet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!