Hustrun i familjen hade tidigare under veckan varit till Ica Kvantum för att bland annat inhandla två påsar med frysta kycklingklubbor av märket Kronfågel, en av landets ledande kycklingproducenter.
I lördags tog maken fram kycklingen för avtining när den hemska upptäckten gjordes.
– Jag hade tänkt laga kyckling i ugn med rotsaker, hade börjat pensla på lite olja och lagt upp kycklingklubborna på ugnsplåten. Men plötsligt såg jag den stora glasbiten, tänkte vad tusan är detta?
Mitt bland kycklingklubborna låg glasskärvan väl synlig, tre gånger två centimeter, en stor flisa.
– Man blir alldeles skakig när det är glas i mat, klart obehagligt och snopet. Det var bara att kasta sig i bilen och inhandla en ny middag.
Han har ingen aning om hur glasskärvan kan ha hamnat i påsen med kycklingklubbor. Skärvan är ganska tunn och lätt välvd, vilket indikerar att den kan komma från exempelvis ett vinglas.
– Något i produktionen måste ha gått riktigt fel – eller så ville någon jävlas. Det syns inte några skador på påsen, så glasbiten kan inte ha stoppats dit efteråt.
Under söndagen ska påsarna med kycklingklubborna returneras till Ica Kvantum, som är väldigt angelägna om att fastställa vilket parti från Kronfågel som påsen med glasskärvan ingick i.
– Eftersom vi hade köpt två påsar, är det svårt att veta i vilken av dem som glasbiten låg i.
Blir det fler kycklingmiddagar framöver?– Haha, det skulle jag tro. Såna här saker ska man inte behöva drabbas av fler gånger, men det gäller att hålla koll på just det där partinumret på påsen framöver.
I skrivande stund är den okänt om hela det aktuella partiet med frysta kycklingklubbor kommer att återkallas från landets butiker.
– Det är absolut inte Ica Kvantum som ska klandras för detta. De har varit väldigt tillmötesgående, säger pappan i familjen.
Kronfågel informerades om ärendet under söndagen.
– Jättetråkigt, men också bra att kunden har reklamerat detta hos butiken. Han har gjort helt rätt, säger Jenny Fridh, kommunikationschef hos Kronfågel.
Som med alla reklamationer ska nu kycklingproducentens kvalitetsavdelning närmare analysera den misstänkta glasskärvan – som i själva verket kan vara gjord av hårdplast.
– Vår produktionsanläggning är helt glasfri. Ibland när folk har upplevt att de har hittat glasskärvor, har det handlat om plast, säger kommunikationschefen som vidare berättar att transportbandet, när kycklingarna åker in i Kronfågels frysar, delvis är gjort av just plast.
Men om skärvan är av glas – kan det indikera ett sabotage?– Det får vi ta då, onödigt att spekulera om det nu. Men jag misstror inte konsumenten, alltid otur när sånt här händer.
En eventuell återkallelse av hela partiet kycklingklubbor är således inte aktuellt innan Kronfågel vet var skärvan härrör från.
– Det viktiga är att vi får in glasskärvan, så att vår kvalitetsavdelning kan analysera den.
2009 genomgick Kronfågel en omfattande kris, när glasskärvor hittades i flera av deras produkter. Därför valde de av övergå till en helt glasfri produktion framledes.
– Det blev en stor återkallelse då, vi har aldrig haft några glasreklamationer sedan dess. Men vi tar alla reklamationer på allvar.
Hur kompenseras kunden i Luleå?– Alla kunder som får sin måltid förstörd på detta vis, ersätter vi med värdecheckar, så att de kan hämta ut nya produkter, säger Jenny Fridh, kommunikationschef på Kronfågel.