– Det stämmer att vi har allvarliga problem med inloggning till det trådlösa nätet, meddelar Anders Granström på kommunens IT-avdelning.
Läs mer: Rektorn: "Det uppstår extra stress på grund av det här"
Han beklagar det inträffade och de bekymmer detta medför.
– Jag kan bara beklaga att detta har inträffat och de problem som uppstått för framförallt skolorna. Vi anmälde problemet tidigt till den amerikanske leverantören och just nu pågår en session med deras support i Hong Kong.
Nu hoppas de att leverantören ska kunna åtgärda problemet så snart som möjligt.
– Vi får återkomma med status under dagen när vi har mer information, säger Anders Granström.
Uppdatering 13.15:
Arbetet med att få igång det trådlösa nätverket fortgår och Anders Granström, IT-chef på Luleå kommun, är hoppfull om att man nu närmar sig en lösning.
I ett tidigt skede trodde man att problemet skulle vara lättare att åtgärda men det visade sig efter en omfattande felsökning att de var tvungna att vända sig till leverantören för att få det åtgärdat.
– Leverantören har satt upp en parallell funktion som de håller på att verifiera nu och det som vi behöver göra nu är att få våra befintliga licenser flyttade till den miljön. Det behöver vi hjälp av leverantören med.
Han vill dock inte säga någon exakt tidpunkt när problemet är åtgärdat och systemet i funktion igen.
– Men vi är hoppfulla att det här ska vara löst snart.