Problem att få ut recept

Region Norrbottens elektroniska receptsystem krånglade – patienter kunde inte få ut medicin.

Maria Koivumaa, receptarie

Maria Koivumaa, receptarie

Foto:

Luleå uppdaterad2017-11-07 07:40

Under början av veckan var det omöjligt att skicka receptbeställningar elektroniskt till apotek.

– Problemen började på förmiddagen på måndagen. Felsökning pågår i vårt elektroniska kommunikationssystem. Jag vet inte mer än så just nu, säger Jan Sandström, kommunikatör i beredskap vid Region Norrbotten.

Enligt uppgifter har patienter fått gå tomhänt från apoteket och hänvisats till Sunderby sjukhus om man vill få ut sin medicin.

– Det låter konstigt. Det finns alltid en manuell hantering, att man kan skriva ut recepten på papper. Det ska fungera men allt blir krångligare än vanligt, säger Sandström.

På apoteket Viken på Robertsviksgatan hade man förhoppningar om att problemet skulle vara avhjälpt tills nu.

– Vi hörde redan i går – dock inte från säkra källor, ska tilläggas – att systemet skulle vara igång efter 16, men vi hade öppet till 17.30 och det fungerade inte fram tills dess. Under morgonen nu har jag bara haft en kund som skulle hämta ut ett recept, men det hade i alla fall inte kommit fram i systemet, säger Maria Koivumaa, receptarie.

– Vi hoppas ju att det här ska vara löst så snart som möjligt, för våra kunders skull, fortsätter hon.

Vid tio-tiden under tisdagen är problemet fortfarande inte avhjälpt.

– Det kommer snart mer information, säger regionens pressansvariga, Emma Bergström Wuolo.

Vid 11.30-tiden meddelade Region Norrbotten att systemet för elektroniska recept åter är i drift.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om