Ögrens två helt olika svar

Jens Sundström, (FP), undrar vilket ansvar Kent Ögren tar angående Norrtågs driftstörningar – och får två helt olika svar.Ett starkt självkritiskt, medan det andra attackerar Sundström.– Att lämna ut två olika svar är inte seriöst, säger han.

Vilket av Kent Ögrens svar gäller? Det hoppas Jens Sundström, (FP) få svar på under landstingsfullmäktige som pågår på onsdagen.

Vilket av Kent Ögrens svar gäller? Det hoppas Jens Sundström, (FP) få svar på under landstingsfullmäktige som pågår på onsdagen.

Foto: Jessica Rosengren

LULEÅ, uppdaterad2014-02-19 13:57

Frågan ställs som en interpellation på onsdagens landstingsfullmäktige som pågår just nu i Luleå. Den är ställd till Kent Ögren, socialdemokratiskt landstingsråd och lyder ordagrant: "Vilket ansvar har du och oppositionsrådet Kenneth Backgård (ns) som landstingets representanter i Norrtågs styrelse till de monumentala driftstörningar som kantat införandet av dagtågsverksamheten i Norr- och Västerbotten?".

Jens Sundström undrar också i samma interpellation om inte ett alternativt säkerhetssystem för uppvärmning av tågen vid stopp i väglöst land med dieselvärmare eller likvärdigt borde vara en naturlig del av kraven på vintersäkring av våra tåg? Och om en operatör ska kunna ställa in avgångar godtyckligt med hänvisning till väderprognoser utan krav på ersättningstrafik?

Första svaret

På tisdagskvällen landade ett mejlsvar i Jens Sundströms inbox. Där står bland annat att det kan finnas skäl att se över styrelsens sammansättning.

– I det står det om styrelsens ansvar för hur det har varit. Det var ett balanserat svar, säger Jens Sundström.

På onsdag förmiddag började så landstingsfullmäktige. Och efter lunch låg däremot ett nytt svar på hans plats i fullmäktigesalen.

– Två stycken har bytts ut och all självkritik har strukits bort. Ögren gör en pudel och svaret är helt annorlunda, där vänder han sig mot mig och menar att jag är okunnig. Det är bisarrt, säger Jens Sundström till nsd.se strax efter lunch.

Sundström reagerar dels på att ett svar ska lämnas i god tid innan mötet, inte under själva mötet, och dels på att han har fått två olika svar.

– Det är också ett exempel på hur saker filtreras genom Kent Ögren, säger han.

För att se de två olika styckena som byttes ut, läs i faktarutan.

Jens Sundström gick upp i talarstolen, vid 14.15, för att höra vad det beror på att han fått två olika svar. Och då skrädde han inte orden.

– Hur ska vi hantera det i dag? Och vad beror det på? Det är rena Nordkoreafasonerna, säger han.

Interpellationen kommer strax upp på landstingsfullmäktige.

Landstingsfullmäktige beslutade på eftermiddagen att ta Jens Sundströms interpellation på nästa möte.

Fakta/Kent Ögrens olika svar till Jens Sundström

Svar 1:

"Bolagsstyrelsens uppgift är enligt aktiebolagslagen att verka för och se till bolagets bästa. Tillsammans med övriga styrelseledamöter i bolaget har jag och Kenneth Backgård (NS) ett ansvar för bolagets verksamhet. Det har varit uppstartsproblem med Norrtåg och dessa frågor har funnits på styrelsens bord under hela tiden. Frågorna är komplexa och handlar inte enbart om bolagets verksamhet utan inkluderar även förhandlingar med Trafikverket om skadestånd, och med regeringen kring försöken med regionalisering av tågtrafiken. Det kan finnas skäl att framöver se över styrelsens sammansättning för att se om den samlade kompetensen svarar mot bolagets och verksamhetens behov eller om styrelsen behöver kompletteras med någon kompetens".

Svar 2:

"Men Jens Sundström borde som ersättare i landstingsstyrelsen och med det ansvar som följer med landstingets del i bolaget ha en bättre kunskap om hur verksamheten bedrivs. Jens Sundström tycks tro att Norrtåg bedriver driften av tågtrafiken och därmed avgör när trafik ska bedrivas och när ersättningstrafik ska sättas in. Det är närmast en monumental okunskap med tanke på hur många år verksamheten faktiskt har pågått. Det är driftansvarig entreprenör som avgör om och när trafiken ska bedrivas är Bothniatåg med bla SJ som delägare, inte Norrtåg. Det har varit uppstartsproblem med tågtrafiken, inte minst med tanke på brister i de levererade tågen i förhållande till den kravspecifikation som låg till underlag för upphandlingen, men också på grund av organisatoriska problem hos driftentreprenören. Alla dessa frågor har funnits på styrelsens bord hela tiden".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om