Socialdemokraterna i Norrbotten äger, via bolaget Valrossen AB, 23,7 procent av Norrbottensmedia AB. I Norrbottens media ingår bland annat länstidningarna NSD och Norrbottens-kuriren. Förra året resulterade ägandet i en utdelningen från mediebolaget på 3,5 miljoner kronor. Socialdemokraterna tar varje år ut 500 000 kronor ur Valrossen AB. Men vid valår tar de dessutom ut tre miljoner extra.
– Det ger den skjuts som vi normalt har i en valrörelse, säger Lars U Granberg (S), ombudsman i partidistriktet.
– Summan för valrörelsen under supervalåret låg på cirka tre miljoner kronor.
Samtidigt har Norrbotten media tvingats spara, mycket beroende av en vikande annonsmarknad. Sen det förra valet 2010 har bolaget gått med förlust. Bara 2013 var resultatet minus cirka 25 miljoner kronor för länstidningarnas bolag.
Men enligt K-G Holmqvist, ordförande i Valrossen AB, har inte det hindrat partiet att ta ut vinst. Han menar i stället att besparingarna har varit nödvändiga för tidningarnas överlevnad.
– Det blir inte bättre för att det kostar mer. Det har att göra med att papperstidningarna minskat, säger han.
– Det spelar ingen roll om man så anställer 50 journalister till.
Hade inte besparingarna gjorts hade antingen NSD eller Norrbottens-kuriren varit borta i dag, menar K-G Holmqvist.
– Det hade varit ett faktum om man inte begränsat kostnadsutvecklingen, säger han.
Enligt K-G Holmqvist var partidistriktet en motvillig ägare när man en gång i tiden tog över NSD, då A-pressen gick omkull.
– Det handlade ju om en stor räddningsaktion. Partiet tog oerhört stora risker och lånade pengar, säger han.
Men ni är mer nöjda ägare nu?
– Det kan man säga att vi är.
Är det här en framtidsbransch för er?
– Norrbottensmedia har utvecklats bra och det har hänt en hel del under de här åren.
Bidraget till socialdemokraternas valrörelse gör dem till en svår motståndare för andra partier. Folkpartiet spenderade cirka en miljon kronor under valrörelsen.
– 3,5 miljoner kronor är otroligt mycket pengar. Det är vad vi gör av med under en hel mandatperiod. Kanske något mindre. För det kan man köpa reklam, annonsera och anställa personal, säger Thomas Olofsson (FP), distriktsordförande.
– Man kan förstå att det är en rejäl uppförsbacke för oss.