Vy tåg tar över nattågstrafiken

Vy, tidigare Tågkompaniet, blir mot slutet av året den nya operatören för nattågen på sträckan Stockholm–Luleå–Narvik. En verksamhet som SJ drivit sedan 2008.

Från den 13 december kommer inte längre SJ att driva nattågstrafiken. Vagnarna kommer dock att vara desamma då Vy tåg hyr vagnarna från Trafikverket.

Från den 13 december kommer inte längre SJ att driva nattågstrafiken. Vagnarna kommer dock att vara desamma då Vy tåg hyr vagnarna från Trafikverket.

Foto: Marianne Westin

Luleå kommun2020-02-10 13:53

Avtalet med Trafikverket gäller från den 13 december 2020 och fyra år framåt, med möjlighet till två års förlängning. Kontraktet rör en halv miljon tågresor per år, två nattåg tur och retur på sträckan Stockholm–Luleå–Narvik, samt dagtrafiken mellan Luleå och Narvik.

– Vi valde att lägga anbud på nattågstrafiken av flera skäl. Dels är vi övertygade om att vi kan göra ett bra jobb med att utveckla trafiken ytterligare, dels är det en spännande trafik som går över stora delar av Sverige. Dessutom sluter vi cirkeln eftersom det var bolagets första trafikuppdrag, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy tåg.

Kommer resenärerna att märka att ni tagit över trafiken?

– Vi kommer att försöka locka fler resenärer att åka tåg, både affärsresenärer och de som hellre vill åka tåg än att flyga. Det kommer också att handla mer om turisttrafikså, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Vy tåg kommer att hyra lok och vagnar från Trafikverket för nattågstrafiken, så det blir samma som idag trafikerar sträckan. 

Tidigare vintrar, speciellt 2018, hade Vy tåg problem med att hålla dagtrafiken igång vilket kritiserades mycket av drabbade resenärer. Den trafiken upphandlades av Norrtåg som tillhandahöll motorvagnarna.

– De åtgärder vi gjorde bar frukt. Vi svarvade hjulen på ett förebyggande sätt och gjorde vissa förstärkningar så resenärerna behöver inte vara oroliga, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Hos SJ kommer omkring 150 personer, de flesta heltidsarbetande,  att beröras av att Vy tåg tar över nattrafiken, men vilka förändringarna blir är ännu oklart.

– Det vet vi inte ännu. Oftast när det gäller den här typen av förändringar så är det personal som följer med över till det nya bolaget och som vill arbeta med samma trafik och samma tåg, men exakt hur det blir vet vi inte. Vi behöver sätta oss ner med den nya operatören. Vår bedömning är att det brukar vara den nya operatören som styr en sådan process, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

SJ har bedrivit nattågstrafiken till övre Norrland sedan 2008.

– Vi hade väldigt gärna velat behålla och bedriva den här trafiken. Det är ingen tvekan om det, så det här är inte alls roligt. Vi har gjort allt vi kunnat för att behålla den här trafiken. Vi har försökt hitta lösningar för att minska våra kostnader och öka våra intäkter, men det räckte inte ända fram, säger Jan Kyrk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!