Exploateringen av Hertsöfältet, kommunens nya industriområde, kommer att märkas på Skurholmen och Örnäset då Hertsövägen kommer att trafikeras av fler tunga fordon. Enligt en prognos beräknas Hertsöfältet dra till sig 1 800 fordon per dygn, varav 150 tunga fordon. Av de tunga tranporterna beräknas en tiondel, cirka 15 fordon per dygn, transportera farligt gods.
Fyra olika alternativ har jämförts i trafikutredningen som Norconsult har gjort på uppdrag av Luleå kommun. Utredningen landar i rekommendationen att alla transporter till och från Hertsöfältet ska gå via Hertsövägen, trots att det inte är det billigaste alternativet.
Alternativ Hertsövägen kräver åtgärder längs vägen för att minska konsekvenserna om det sker en trafikolycka med farligt gods. Det gäller sträckan mellan Örnäsrondellen och Kronbacksvägen där bebyggelsen ligger alltför nära vägkanten, som minst är det bara tolv meters avstånd mellan husen och vägkanten. Länsstyrelsen i Norrbotten rekommenderar ett skyddsavstånd på 55 meter för vägar där farligt gods transporteras.
Utredningen föreslår att sträckan mellan Örnäsrondellen och Kronbacksvägen ska förses med tunga vägräcken på båda sidorna av vägen samt en barriär som hindrar brandfarlig vätska från att rinna ner mot husen, exempelvis hög kantsten.
På sträckan från Kronbacksvägen mot Bredviken föreslås inga sådana åtgärder i nuläget. Utredningen föreslår att en ny riskutredning ska göras när det står klart vilka verksamheter som kommer att etablera sig på Hertsöfältet. På Lerbäcken och Hertsön ligger bebyggelsen minst 55 meter från vägkanten.
Länsstyrelsen i Norrbotten anser att kommunen borde gå till botten med alternativet att leda trafiken till Hertsöfältet via Svartöns strandkant mot Hertsöfjärden. Det framstår som ett bättre alternativ än Hertsövägen anser länsstyrelsen.
Stadsbyggnadsförvaltningen anser inte att det är lämpligt eftersom det skulle innebära att den tunga trafiken skulle gå nära flera Sevesoanläggningar inne på SSAB:s område. Kommunen skulle bli tvungen att lösa in cirka 50 000 kvadratmeter mark samt anlägga en 2,2 kilometer lång väg och ett lika långt stängsel. Svartöns strandkant bedöms vara det dyraste alternativet.
Två alternativ där trafiken dras via Uddebovägen och hamnen till Gräsörenbron har utretts och valts bort.