Det har hunnit gå några år nu sedan bilbytet. Men tillgång till biogas för privatpersoner i hemkommunen finns fortfarande inte.
– Vi hade tidigare en riktig miljöbov till bil, en dieselvolvo utan partikelfilter som vi körde med i nästan 60 000 mil. I början på 2017 bestämde vi oss för att byta bil och åkte runt till bilfirmor, läste på om olika alternativ och funderade ett tag på om vi skulle ha en laddhybrid. Men så kör Britta en biogasbil på sitt jobb inom kommunen och trivdes bra med den, berättar Rolf Westergaard.
Paret började läsa på om biogas och kom fram till att det var ett alternativ som passade dem.
– Att närproducerat kan ta hand om matavfall som förädlas till biogas att driva bilar med kändes som en bra lösning. Men i Luleå fanns inget tankställe, däremot kunde vi läsa på kommunens hemsida att man under 2018 skulle öppna ett för privatpersoner, förutom det som kommunen har för sina bilar på Midgårdsvägen, och när vi pratade med tjänstemän på stadsbyggnadskontoret som äger frågan fick vi positiva besked så kändes det tryggt att skaffa bilen, berättar de.
Paret flög till Göteborg för att köpa sin nya Golf som går på både biogas och bensin, och körde hem hela vägen till Luleå enbart på biogas. I Skellefteå stannade de till och tankade inför de sista milen hem till Luleå.
– Vi fick klart för oss att de byggt en anläggning i Uddebo och på kommunens hemsida kunde vi läsa att man under 2018 även skulle öppna upp för privatbilister att tanka biogas då man skulle bygga ytterligare ett tankställe förutom det på Midgårdsvägen. Vi litade på det och var nöjd med vår nya bil och kände ingen stress, berättar Britta.
Men månaderna gick och ingenting hände. I mars 2018 fick paret svar från stadsbyggnadsförvaltningen att frågan utreds och att ”allt talar för att vi går mot ett läge där privatpersoner kommer att få tanka biogas i Luleå under 2018”.
Inför valet 2018 besökte de valstugorna längs Storgatan och pratade med alla partier.
– Jag arbetar inom kommunen och tankar ofta kommunbilen med biogas. På displayen finns det möjlighet att välja att betala med Visa eller Mastercard. Den tjänsteman vi talat med på stadsbyggnadskontoret säger att det bara är en knapptryckning bort för att öppna upp tankstationen på Midgårdsvägen även för privatbilister. Jag vet ju att jag som privatbilist inte skulle kunna störa någon för jag är alltid ensam när jag tankar där. Ett annat alternativ hade varit att ordna ett tankställe på någon befintlig mack i stan, säger Britta Westergaard.
Paret reagerar främst emot att det som går att ordna i Boden och Skellefteå verkar omöjligt att få till i Luleå.
– Lokalproducerad biogas är ett mycket bra miljövänligt alternativ. Men det känns galet när vi läser i tidningen att man tidigare facklat bort överskott värt flera miljoner och sedan fraktar överskottet till Boden som kan bygga ut sin tankstation, istället för att låta oss Luleåbor tanka. Jag har inget emot att man samarbetar med Boden, men man borde i första hand tillgodose de egna kommuninnevånarnas behov. Det känns horribelt att jag tvingas åka till Boden för att tanka Luleå-biogas, menar Rolf Westergaard.