I våras kom första protestfilmen mot skoldöden i Luleå, då Vitå- och Jämtöborna samlades i kampen för deras byaskola under parollen "Vi är landsbygd".
Nu har upphovsmannen Pontus Johansson skapat en ny film, denna gång med barnen på nedläggningshotade Ersnässkolan i fokus. Sedan publicering i sociala medier i fredags har den blivit en viral succé som redan överträffar den första filmens totala spridning.
– Riktigt häftigt. Filmen fick vind i seglen direkt och på bara några dagar hade den nått ut till över 160 000 personer, säger Pontus Johansson, även talesperson för folkinitiativet Hela kommunen ska leva och lära.
En förklaring till den explosionsartade spridningen är att filmen snabbt delades i nätbaserade landsbygdsforum över hela landet, däribland i det stora Bensinupproret 2.0 med över 660 000 medlemmar.
–Det gav verkligen frukt. Det finns så många som kan relatera till just Bensinupproret, det är ju landsbygdsborna som drabbas hårdast av de ökade bensinpriserna. Och redan nu har bilåkandet ökat i Vitådalen, efter skolans stängning där.
I filmen ses barnen på Ersnässkolan i gemensam protest mot nedläggningshotet. ”Att stänga ner vår skola är som att skära ut hjärtat ur vår bygd. Vi är framtiden, vi är landsbygd!”, säger en av flickorna till stämningsskapande drönarbilder över skolgården.
– En fantastiskt fin berättarröst. Jag ville att det här skulle vara barnens film. Vi ville visa hur fint de har det på skolan, när de leker och har kul tillsammans.
Kritiker menar att det är fel att använda barn som redskap i vuxnas politiska kamp. Hur ser du på det?
–När det gäller skolorna är det faktiskt barnen som drabbas. Därför är det viktigt att göra deras röster hörda. De har också ett annat synsätt än vad vi vuxna har, är mer optimistiska och tänker utanför boxarna.
Pontus Johansson räknar med att filmen har nått över 200 000 personer innan veckans slut och han hoppas att genomslagskraften också når fram till det politiska styret i Luleå.
– Det sägs att all pr är bra, men jag tror inte att kommunstyret vill ha sån här marknadsföring på riksnivå just nu, när de tävlar om att bli Årets kvalitetskommun och skryter om att Luleå blev Årets barnkommun 2018.