Ett av företagen som väntar på leveranser är Profilbutiken (före detta Reklamtrion), återförsäljare av produkter inom profil- och presentreklam, som håller till på Storheden.
– Vår verksamhet påverkas, helt klart. Det kommer att bli en del förseningar. Just nu ser det ut att handla om 4-5 veckor, säger Tomas Taavo, delägare.
Företaget beställer färdiga produkter för cirka 3-4 miljoner per år från bland annat städerna Ningbo och Yangzhou, exempelvis kepsar, väskor och pennor.
– Vi fick besked från en agent i Ningbo den 5 februari. Då skrev hon att fabrikerna är stängda fram till 17 februari. Vissa till och med till den 24 februari. Det var det senaste beskedet från deras regering. Och det kan ju flyttas fram ytterligare, säger Taavo.
En del leveranser börjar det brinna i knutarna för.
– Jag ska just ringa en kund som beställt varor till ett 100-årsjubileum. Det är inte så roligt. Samtidigt är det ju en situation som ingen kan rå över, säger Mats Jonsson, delägare.
En möjlighet för att korta leveranstiden är att styra om frakten från sjöfart till flyg.
– Men då minskar marginalerna betydligt, säger Tomas Taavo.
Verksamheten står dock inte still på grund av krisen i Kina.
– I dag är vi inte fullt lika beroende av leveranser från Asien som vi var för tio år sedan. Det är klart att vi drabbas i de specialproduktioner som ligger på import. Men vi kan även lösa en del produkter på närmare håll som kan täcka upp för det som står still från Kina, säger Caroline Wallgren, vd.
– En annan fråga som dykt upp är ju om det finns någon spridningsrisk via paket från Kina, berättar Tomas Taavo.
Där är dock Folkhälsomyndigheten tydlig med att någon sådan risk inte föreligger. Erfarenhet från liknande smittor visar att de sprids från människa till människa, inte genom paket och postförsändelser.
Vägg i vägg med Profilbutiken sitter Ozoneair, som utvecklar och tillverkar luftreningsprodukter som används för att ta bort dålig lukt och mögel.
– En del av våra komponenter beställs från Kina. Den senaste informationen från vår leverantör är att de kan återgå till arbete först om fyra veckor. Vi har dock god framförhållning när det gäller inköp men samtidigt har vi en stabil ökning i försäljning vilket självklart kan orsaka vissa förseningar om inte situationen förbättras, säger Katharina Saalo, operativ chef vid Ozoneair.