När paret Westergaard köpte bilen för drygt två år sedan fick de besked om att det skulle öppnas upp för privattankning under mars 2018, men fortfarande har inget beslut fattats.
– Ja det stämmer. Det har utretts om hur biogasen ska hanteras, vart den ska ligga och om det är möjligt att ha publik tankning. Nu utreds om det ska bildas ett privat bolag och om det då är möjligt att tillåta privat tankning, säger Anja Johansson.
I dag säljer Luleå sitt överskott till Boden som i sin tur säljer till privatpersoner, är inte det möjligt att göra här?
– Vi har ett avtal med Bodens kommun där vi har ett ömsesidigt avtal där om Luleå inte kan producera tillräckligt så kan vi köpa av Boden, och tvärtom. Vi handlar med varandra. Nu lutar det åt att biogasen i Luleå framöver bara kommer att täcka kommunens behov eftersom vi krav på sig att ha en fossilfri fordonsflotta, och där är biogasen viktig. Den kommer inte att räcka för privat tankning om vi helt ställer om vår fordonsflotta.
Skulle det finnas någon lösning för luleåborna att få tillgång till biogas på samma sätt som bodensarna?
– Visst vore det vore bra om vi kunde hitta en lösning även till publik tankning som är gångbar. Men i dagens läge ligger det fortfarande under kommunal förvaltning och då kan vi inte ha publik försäljning. Jag har kommunicerat med familjen under de två åren har jag varit ordförande men vi är inte närmare en lösning nu, än vad vi varit tidigare.