Det handlar om en övergång vid Sjögatan ovanför Bilbolaget i Luleå samt en övergång på Sanatorievägen i Boden.
Vid övergången i Luleå, som är för gång- och cykeltrafik, ska bland annat ”bomkjolar” installeras. Det kommer också bli staket som inte ska gå att ta sig under eller över enkelt.
– Vi tar ett helhetsgrepp om säkerheten vid övergångarna. Det är ett nytt koncept, ett nytt system som ska testas vid åtta plankorsningar på olika ställen i landet, säger Daniel Schwartz, programansvarig projektledare vid Trafikverket.
Det installerade ljudet är adaptivt, det vill säga det kommer att vara anpassat till den ljudbild som finns vid övergången. Ljudet blir också riktat mot farozonen, det vill säga rälsområdet.
– Om det är bullrigt vid platsen blir ljudet högre och det kommer vara lägre när det är tyst, till exempel på natten, säger Schwartz.
Övergången i förlängningen av Sjögatan i Luleå har nu stängts av och det finns inte information om hur länge de kommer att vara stängd.
– Övergången kommer inte att vara stängd annat än när entreprenören utför arbete där. Men från början är det grävjobb och annat som gör att den inte går att använda. Vi ska informera när det är säkert att använda den igen. Det är säkerheten som är det viktigaste, säger Schwartz.
Installation i Boden, som gäller en övergång för bilar, startade redan i augusti och den stängs inte av helt.