Föreningen Musikens makt hade sökt 350 000 i bidrag av Luleå kommuns moderbolag, en summa som skulle innebära att bidraget på 1,45 miljoner kompletterades och att en festival till sommaren kunde genomföras.
Bakgrunden till ansökan var att Luleå kommunföretag finansierade 650 000 kronor när Luleå ska arrangera Melodifestivalen i februari. Beslutet motiverades med att satsningen stärkte Luleås platsvarumärke.
Vid tisdagens styrelsemöte togs beslut att avslå ansökan.
– För det första går kommunen in med 1,45 miljoner till festivalens genomförande, vilket innebär att kommunkoncernen som sådan redan är huvudfinansiär för evenemanget. För det andra så är styrelsens bedömning att moderbolagets verksamhet är av sådan natur att renodlad sponsring och kostnadstäckning inte kan betraktas som verksamhetsnära och därmed inte heller ska utgöra en del av bolagets åtaganden, säger Roger Danell, vd för Luleå kommunföretag.
Ett resonemang som inte håller, anser Jan Palo, kassör i Musikens makt.
– Jag har 20 års erfarenhet av att jobba med platsvarumärken och jag tycker att vi stärker Luleå mer än Melodifestivalen. Det betyder inte ett skvatt att Luleå sällar sig till alla ballongviftande städer vars namn tittarna glömt direkt de stänger av tv:n. Musikens makt däremot har en tydlig profil mot jämställdhet och allas lika värde. Det borde Luleå värdera högre. Men det är nog så att beslutet att bolaget skulle sponsra Melodifestivalen inte var speciellt väl genomtänkt, säger Palo.