Luleå – sämst i Sverige på högerregeln?

I många år har det sagts att i Luleå är vi dåliga på att använda högerregeln i trafiken.
Stämmer det verkligen?

Niklas Vågelind har jobbat som trafikskolelärare i många år. Även om det har blivit mycket bättre så bedömer han att Luleåförarna fortfarande är bland de sämsta i Sverige på att hålla på regeln.

Niklas Vågelind har jobbat som trafikskolelärare i många år. Även om det har blivit mycket bättre så bedömer han att Luleåförarna fortfarande är bland de sämsta i Sverige på att hålla på regeln.

Foto: Anders Appelgren

Luleå kommun2019-10-16 13:13

– Det är världens bästa regel egentligen. När den funkar, alltså. Nu vet man inte om alla håller sig till högerregeln, säger Niklas Vågelind och blickar upp mot Backgatan på Östermalm. 

Det är ingen tillfällighet att vi är just här. 

Lite ironiskt är det allt, längst ner på Backgatan ligger regelverkets högborg, Trafikverket, och bara några hundra meter bort syndas det för fullt.
I många år har man hört att Luleåborna är dåliga på att följa högerregeln. Vi ska tydligen vara sämst i den norrbottniska klassen.

Niklas Vågelind, med många år som trafikskolelärare, håller med om att högerregeln efterlevs dåligt just i Luleå. 

Varför är det så?

– Jag har funderat över det. Varför det fungerar bra i andra städer men inte i Luleå. Om jag jämför med andra städer som exempelvis Boden så fungerar det mycket bättre där. Och kör du som du kör i Luleå när du kommer till Haparanda så smäller det. Jag tror det handlar om traditioner, att man sett hur mamma och pappa gör.

Det går i arv, alltså?

– Ja, jag skulle säga det. 

Enligt Niklas Vågelind har det trots allt blivit mycket bättre i Luleå. När han klev in i yrket i mitten av 90-talet var det ännu värre. Faktiskt uselt.

– Då var det ”störst väg kör först” som gällde, säger han när vi promenerar upp efter Backgatan.

Men bra är det inte nu heller.

Baserat på sina egna erfarenheter av att köra i olika städer utnämner faktiskt Niklas Vågelind Luleå till den stad i Sverige, eller en av dem åtminstone, där högerregeln efterlevs allra sämst.

– Ja, jag skulle säga det. I alla fall utifrån de städer där jag har kört. Kolla, bussen som kommer nu, hur ska den hinna stanna om det kommer en bil från höger? Och det är ändå en yrkeschaufför, säger han samtidigt som en LLT-buss susar förbi korsningen.

Vi har nu kommit fram till korsningen Backgatan/Östra Pilgatan. Trafik som kommer från Bergvikshållet och som kör ner efter Backgatan ska efter hela gatan släppa ut trafik från höger. Innan korsningen finns buskar och Backgatan svänger dessutom. Ska man hinna stanna för en bil från höger måste man köra långsamt. Det är det få som gör. 
Många kör alldeles för fort för att över huvud taget ha möjlighet att stanna i korsningen. De flesta tittar faktiskt inte ens åt höger utan enbart rakt fram.

– Hade vi varit i Haparanda och det hade kommit bilar från höger hade vi sett tre krockar redan nu, säger Niklas Vågelind.

Då har vi stått vid korsningen i fem minuter.

En anledning till att just Haparanda är extra bra på högerregeln är närheten till Finland och att trafikanterna är en mix av svenska och finska förare. 

– I Finland är man stenhårda på högerregel. De är fostrade i att hålla på den.

Niklas Vågelind tror inte att det hela handlar om att Luleå har fler vägar än andra städer som inbjuder förarna till att skippa högerregeln.

– Nä, ett villakvarter i Boden ser likadant ut som i Luleå, konstaterar han.

Baserat på hur körningen är i just denna korsning så känns nästan Niklas Vågelinds uppskattning, att 60 procent av förarna håller sig till högerregeln och att 40 procent slarvar, i underkant. Det är snarare det omvända men detta är å andra sidan en ökänd gata där högerregeln missas oftare än på andra ställen.

Niklas Vågelind nämner även korsningen Skomakargatan/ Magasinsgatan som en klassisk korsning där högerregeln fungerar sådär men även här blir det allt bättre. Luleåbornas beteende ändras alltså men det går långsamt. Trafikskolelärarna gör sitt för att få de nya förarna att följa högerregeln men det finns givetvis andra sätt att få folk att stanna.

– Här hade ett flervägsstopp varit gudomligt, säger Niklas Vågelind om korsningen vid Östra Pilgatan.
Bilarna fortsätter susa förbi.
Förarnas blickarna är riktade rakt fram.
Mot Trafikverket.

Högerregeln: Detta gäller

Högerregeln innebär att du har väjningsplikt mot fordon som kommer från höger. Högerregeln gäller generellt när det inte finns andra anvisningar i korsningen.

Högerregeln gäller inte:

Vid infart eller när du kör på en huvudled.

Om vägmärkena väjningsplikt eller stopplikt är uppsatta.

Vid fungerande trafikljus.

I accelerationsfält.

I en cirkulationsplats.

Karta: Backgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!