Intresset för landets lärarutbildningar minskade nationellt i fjol, trots olika försök att locka fler studenter. Totalt sökte cirka 13 800 personer utbildningarna, medan behovet är så stort som 23 700 nya lärarstudenter årligen.
Även vid Luleå tekniska universitet har söktrycket sjunkit, från cirka 700 (2017) till 600 (2019).
Detta samtidigt som hälften av de nuvarande anställda lärarna i exempelvis Luleå väntas ha gått i pension innan 2030.
Tre av sex lärarutbildningar vid LTU tappade studenter inför höststarten 2019 – ämneslärare, förskollärare och kompletterande pedagogisk utbildning.
– Jag är självklart inte glad över årets nedgång, säger Cathrine Norberg, prorektor vid LTU.
Siffrorna ska ses mot bakgrund av det stora lyftet åren 2013-2014, då grundlärarutbildningarna F-3 och 4-6 förändrades och blev helt distansbaserade.
Då fördubblades antalet förstahandssökanden och därefter steg söktrycket till som mest 744 sökanden inför höstterminen 2017.
Men efter fjolårets ”all time high” gällande antalet registrerade lärarstudenter (närmare 400) har kurvan vänt nedåt.
– Förändringen till distansutbildning blev mycket framgångsrik, vi fick en stor ökning av sökanden då. Sedan kan nedgången i år bero på en viss mättnad, särskilt vad gäller förskollärarutbildningarna.
Minskningen sker samtidigt som LTU, liksom andra lärosäten, har fått extra resurser tilldelade av regeringen i form av utökat antal utbildningsplatser, både vad gäller förskollärar- och grundlärarutbildningarna, för att möta personalbrist och pensionsavgångar.
Prorektor Cathrine Norberg ser flera orsaker till det minskade söktrycket. Först och främst är det ett gott läge på arbetsmarknaden, många presumtiva studenter väljer bort studier.
Men hon pekar även på andra anledningar, inte minst gällande den problemfyllda debatt som förs apropå lärarutbildningarnas kvalitet och låga inträdeskrav.
– Vi måste ändra diskursen om vad lärarutbildningarna innebär. Det är kvalificerade program, man ska vara stolt när man går ut våra utbildningar.
Hon beklagar att lärarutbildningarna svartmålas och har blivit politiska slagträn i debatten.
– Inför valen säger man att ”kvaliteten måste ökas” och så fort landet har en ny regering ska lärarutbildningarna ses över. Man hittar alltid fel, och den negativa diskursen bidrar till att studenter kan känna sig tveksamma, vilket påverkar söktrycket.
Den hätska debatten i Luleå apropå skolnedläggningarna vill hon däremot inte uttala sig om.
– En politisk fråga, jag vill inte gå in i den debatten, men allt som är negativt gällande läraryrket påverkar.
LTU håller för närvarande på att se över förskollärarprogrammet för att hitta flexiblare former för utbildningen för studenterna.
– Vi utreder bland annat möjligheterna kring att kunna arbeta samtidigt som man studerar, säger Cathrine Norberg som kan tänka sig det även på grundlärarutbildningarna i framtiden.
Grundlärarutbildningarna har ett mer stabilt antal registrerade studenter, men söktrycket har aningen minskat även för dessa program.
– Vi vill givetvis ha många fler sökanden, det har betydelse för de studenter som kommer in. Ju fler som söker, desto mer konkurrens. På så vis ökar genomströmningen. Det leder till att gruppen i klassrummet blir starkare.
Ett annat problem är den skeva könsfördelningen bland studenterna. Bland antagna till grundlärarutbildningen, höstterminen 2019, är 56 kvinnor och endast tre män, och på förskoleprogrammet är bara tre av 26 studenter män.
– Ett samhällsproblem som vi alla måste komma till rätta med. Från födseln lär vi oss hur det är att vara kvinna eller man. Vi blir ”könade”, väljer utbildningar därefter. Det handlar inte om specifikt lönerna, utan om normerna i samhället. Män ser sig inte som förskollärare, det är inte förenat en manlig identitet.
– Skulle fler män söka, skulle vi ha större möjlighet att fylla alla utbildningsplatser och då kanske vi inte skulle ha en lärarbrist på den nivå som vi har idag.
Många som går lärarprogrammen hoppar också dessvärre av utbildningarna.
– Avhoppen sker i synnerhet på förskollärarprogrammet. Orsakerna behöver vi utreda.
Avslutningsvis betonar Cathrine Norberg vikten av att studenterna går färdigt sina utbildningar och tar en examen.
– Om man hoppar av och försöker jobba som obehörig lärare har man en osäker framtid gällande en fast anställning i framtiden. Det är viktigt att studera färdigt och inte lockas av korta vikariat som obehörig lärare. Det tjänar ingen på, säger LTU:s prorektor.