Här laddar Kocklandslaget upp inför OS

Som uppladdning inför ”mat-os” i tyska Stuttgart i början på nästa år så laddar det svenska kocklandslaget upp på Junkön i Luleå skärgård. "Vi vill komma nära råvarorna. Då blir det mer kärlek i matlagningen sen", säger kocklandslagets Anders Isaksson.

Phonchai visar kocklandslaget hur man får ut rom från en siklöja.

Phonchai visar kocklandslaget hur man får ut rom från en siklöja.

Foto: Pär Bäckström/Frilans

Luleå kommun2019-10-06 12:13

Anders Isaksson är baserad i Stockholm, vilket de flesta av de sju kockar som kommit till Luleå är. Det tema som kockarna jobbar med inför tävlingarna i Stuttgart är ”closer”. Som namnet antyder vill kockarna komma närmare de råvaror som används i matlagningen.

– När domarna under OS sen kommer in i köket så kan vi berätta exakt var råvaran kommer ifrån, säger Fredrik Andersson som är lagledare för kocklandslaget.

Förutom bastubad, matlagning och allmänt samkväm står ett besök i en industrilokal i hamnen på schemat. Där tar landslaget på sig plasthandskar och testar själva på att klämma siklöja. 

– Det här gör att man känner respekt inför producenterna. När man vet hur det fungerar, säger Jimmi Ericsson medan han är i full gång att klämma en löja. När han sedan smakar på fiskens eftertraktade rom kan han konstatera att det nog behövs lite salt.

Den som tagit ut kocklandslaget på Junkön är Tryggve Bergman. Han har tidigare varit vd för BD Fisk och Matproducenterna i Norrbotten och det var han som såg till att Kalix löjrom blev ursprungsmärkt 2010. De senaste åren har han tagit ut många köpstarka turister i Luleå skärgård. Han menar att turistbranschen i Norrbotten inte säljer in det unika med länets matkultur tillräckligt bra.

– Det finns mycket att göra. Folk åker till Italien för att äta parmaskinka och olivolja, så då borde de kunna komma hit också, säger Tryggve Bergman.

Det är nionde säsongen som han tar ut turister till Luleå skärgård. Han betonar att det är viktigt att göra det på en rimlig nivå med mindre grupper.

– Volymerna på produkterna här är små, men kvalitén är hög och folk är villiga att betala. Om jag varit yngre hade jag startat en turistbyrå.

Med på resan är också Mattias Dernelid. Han är produktchef på Smakriket som hjälper livsmedelsproducenter att marknadsföra sina produkter. Han menar att berättelsen kring en produkt nästan är lika viktig som smaken.

– Smaken av en plats går aldrig att kopiera. Förut valde man gärna den bästa produkten, nu vill man mer ha ett smörgåsbord av många olika produkter, säger Mattias Dernelid.

Intresset för exempelvis Kalix löjrom kan ge ringar på vattnet. Mattias Dernelid har tittat på möjligheten att tillsammans med den lokala hembygdsföreningen renovera den gamla kvarnen på Junkön. 

– Då skulle man kunna få vildlax fiskad utanför Junkön på bröd av korn som är malda här på ön.

I sitt tävlande använder kocklandslaget enbart svenska råvaror. Ett koncept som laget var ensamt om när de tog guld i de senaste OS-tävlingarna 2012. Att de själva får se och vara med när deras råvaror tas fram gör att de sedan kan krydda sina rätter med berättelser.

Kockarna i landslaget jobbar alla på krogar och restauranger. Tävlandet är något de gör på sidan av som en hobby.

– Men kontakten med producenterna ger mig otroligt mycket i jobbet som kock. När jag varit och tittat på råvarorna och pratat med producenterna så vet jag hur jag ska göra för att få råvarorna till restaurangen, säger Fredrik Andersson.

Han berättar att tävlandet tar enormt mycket tid och att det ibland kan kännas surt när kompisarna tar en öl på krogen en fredagskväll medan han måste stå i köket och träna.

– Sådana här upplevelser ger en energi.

"Vi vill komma nära råvarorna. Då blir det mer kärlek i matlagningen sen", säger kocklandslagets Anders Isaksson.
"Vi vill komma nära råvarorna. Då blir det mer kärlek i matlagningen sen", säger kocklandslagets Anders Isaksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!