Han startade upprop mot nattågsnedläggningen

Nu växer protesterna mot nedläggningen av nattågen från Göteborg. Vy tåg räknar på en fortsättning.

Jakob Granqvist, Luleå, vill skapa ett samtal mellan parterna så att det lättare ska gå att ta miljövänliga val.

Jakob Granqvist, Luleå, vill skapa ett samtal mellan parterna så att det lättare ska gå att ta miljövänliga val.

Foto: Privat

Luleå kommun2020-02-11 16:16

När Jakob Granqvist fick höra att möjligheten skulle försvinna att åka nattåg från Göteborg till övre Norrland reagerade han så starkt att han drog igång ett upprop.

– Det måste finnas ett enkelt sätt att ta miljövänliga val. Jag vill som privatperson påverka dem att få till ett samtal som gör det lättare, säger han.

Sedan december 2018 har SJ kört nattågen från Göteborg till Narvik och Jämtland, trots att den upphandlade trafiken bara gällt från Stockholm och norrut. Man har alltså på rent kommersiell basis och utanför upphandlingen kört sträckan mellan Göteborg och Stockholm. 

Trafikverket har delat upp det hela i två upphandlingar varav Vy tåg vann sträckan Stockholm-Narvik och SJ vann sträckan Stockholm-Jämtland.

– Tidigare har vi kört båda uppläggen och då har vi även kunnat köra sträckan Stockholm-Göteborg, men den möjligheten finns inte längre så nattågen kommer nu att gå från Stockholm. Tidigare fanns det en rationalitet att även kunna köra från Göteborg som inte längre finns, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Vy tåg som vann trafiken till övre Norrland kommer nu att aktualisera frågan.

– Det vi nu ska göra är att värdera om vi ska köra nattågen vidare ner till Göteborg. Vårt nästa steg blir att titta på den kalkylen för det är en kommersiell drift på den sträckan, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy tåg.

Kommer ni att köra egna tåg eller köpa in trafiken Stockholm - Götebort från SJ?

– Jag vill inte föregå något men det kan finnas flera lösningar. Vi tittar på om vi själva kan köra eller om man ska ha något samarbete, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Men SJ ser att det blir svårt att upprätthålla möjligheten att köra nattågen från Göteborg och tror inte att de kommer att diskutera den frågan med Vy tåg.

– Nej, det tror jag inte är aktuellt. Vi ville att Trafikverket skulle upphandla trafiken från Göteborg men det ville de inte. Nattåg per definition är svårt att köra kommersiellt.  Nattåg till och från Norrland upphandlas av det skälet, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

– Vi har ett uppdrag från regeringen att förbättra kollektivtrafiken där den är som sämst i landet. Vi ser att på sträckan Göteborg-Stockholm går det bra att resa idag och så här långt har SJ sett det som kommersiellt att köra, även innan vi handlade upp Jämtland. Så vi ser det inte som ett statligt ansvar att handla upp trafik på den sträckan, säger Anna Fällbom, enhetschef Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!