I dagsläget är det 113 elever som kommer att drabbas av de höjda avståndsgränser som barn- och utbildningsförvaltningen föreslår. Barnen kommer inte att ha rätt till skolskjuts från och med höstterminen 2020.
– Vi har tittat på hur det ser ut med avståndsgränser i närliggande och liknande kommuner. Där ser vi att Luleå har de generösaste avståndsgränserna. Som ett led i att ha liknande avståndsgränser och självklart för att uppnå en balanserad budget så har vi föreslagit vissa justeringar, säger Britt-Marie Ejnestrand, administrativ chef på barn- och utbildningsförvaltningen.
I jämförelsen ingår Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Umeå och Skellefteå. Förslaget till förändrade avståndsgränser för att ha rätt till skolskjuts ser ut så här:
För de allra yngsta barnen, som går i förskoleklass och årskurs ett blir avståndsgränsen oförändrad, två kilometer som i dag.
För elever i årskurs två och tre höjs gränsen från två till tre kilometer. För elever i årskurs fyra och fem höjs avståndsgränsen från tre till fyra kilometer. För elever i årskurs sex till nio höjs gränsen från tre till fem kilometer.
De nya avståndsgränserna föreslås införas från höstterminen 2020.
Förvaltningen har undersökt på vilka skolor där förändringen kommer att ha störst effekt. Dessa är Alviksskolan, Bergsskolan, Östra skolan, Residensskolan, Boskataskolan, Björkskataskolan, Ormbergsskolan, Porsöskolan och Benzeliusskolan. 113 elever skulle beröras och besparingen skulle bli cirka 500 000 kronor om året. Antalet berörda elever kommer att variera år från år, beroende på hur långt ifrån skolan som barnfamiljerna bor.
– Effekterna blir mer på barn och elever i stadsnära delar. Barn på landsbygden har i regel längre till skolan, säger Britt-Marie Ejnestrand.
– Det blir en upptrappning fram till dess att man börjar gymnasiet. Förändringen omfattar inte de elever som har särskilda behov av skolskjuts, poängterar Britt-Marie Ejnestrand.
När eleverna börjar på gymnasiet gäller sex kilometers avstånd för att eleven ska har rätt till skolskjuts.
Höjda avståndsgränser kan leda till mer trafik vid skolorna, om barnens föräldrar i högre utsträckning väljer att köra sina barn till och från skolan.
– Så kan det bli, samtidigt ser vi på hälsoaspekterna, att eleverna går eller cyklar till skolan istället för att åka buss eller bil, säger Britt-Marie Ejnestrand.