Luleå Hockeys fystränare: Träna regelbundet

Fystränaren och den personliga tränaren Petter Pettersson gör entré som ny krönikör. Till vardags jobbar han bland annat med Luleå Hockey och på Hermelinen i Luleå.

19 februari 2017 18:00

Ofta rinner veckorna i väg och på söndagskvällarna så sitter man där och beklagar sig över att tiden helt enkelt inte räcker till. Många vill ju till exempel etablera goda hälsovanor. Träna regelbundet, äta näringsriktig kost och kanske bara ta en halvtimme då och då för sig själv i bastun eller på annat sätt reflektera och ladda upp batterierna. För dom verkar ganska urladdade på många av oss just nu.

Hur mycket tid har vi då att förfoga under en vecka om vi utgår från att man har lyckan att jobba heltid, studera eller på annat sätt spendera cirka åtta timmar vaken tid med något man gillar. För ni gillar väl era jobb? Tråkigt annars om 40 timmar varje vecka inte upplevs stimulerande ...

Under en vecka är det 168 timmar att förfoga över. Vi borde sova i 56. Äta, transporter och hygien tar rimligtvis 35 timmar och jobba 40 timmar. Det innebär alltså att jag, ni och alla andra borde ha runt 37 timmar per vecka över till annat. Alltså sex timmar per dag.

Även vi som jobbar i hälsobranschen har ibland problem att hinna med just att ”röra på oss”. Men då brukar jag tänka på denna ekvation ovan med alla dessa timmar vi borde ha över till fritid.

Visst kanske det går bort någon extra timme här och där när det dyker upp oväntade saker. Något möte som drar ut på tiden, någon vän som behöver ett handtag eller ett besök. Eller när man upptäcker att det inte finns någon krögarpytt att slänga i stekpannan till två stycken hungriga otåliga barn som strax ska på träning.

Men som en av mina mentorer en gång lärde mig. Dessa extra timmar dyker inte bara upp. Dom planeras in. Vill man till exempel börja träna tre gånger i veckan och ta lunchpromenader för att hinna med att få lite exponering av solljus under dagen så ska det självklart vara inbokat i kalendern.

Så nästa söndagskväll ska jag ta nya tag och sätta mig ner och planera in mina extratimmar till träning, reflektion och annat skoj jag vill göra så att de blir av. Då blir jag samtidigt gladare, friskare och då blir allt annat också bättre.

Vi män är enligt min personliga åsikt bättre på att prioritera vår egentid. Tror många skulle må bra av att bli lite mer självisk med just detta. En frustrerad person gör ingen i sin omgivning glad. Men då måste man våga bli lite mer ego, ta sig tid, tiden finns… Jag tycker alltid att det är grönt ljus för träning. Skiter man i det så dyker andra hälsoproblem upp med tiden. Då blir man tröttare, sjukare, surare och då blir allt annat också sämre.

Är det krångligt att komma i gång? Nej ut och gå eller jogga i 30 min. Ta på dig träningskläderna och börja göra 50 benböj, armhävningar och situps varannan dag innan frukost. Öka till 100 efter tre–fyra veckor. Enklast är hållbarast.

Går inte att skriva en sån här krönika utan att nämna mobiltelefonerna. Ja ni vet vad vi borde göra… Jag är själv inget föredöme men nu är det skärpning hos familjen Pettersson/Mettävainio.

Ha en skön helg på er och ta tag i dessa saker nu!

Veckans

Plus: Pannlampan jag införskaffade som jag kan använda när jag läser kvällens bok efter officiell släckningstid i vårt sovrum. Inte särskilt sexigt men väldigt funktionellt.

Minus: Det gör mig sorgsen när jag läser om nättrakaserierna som handbollspelaren Linnea Claeson

och mountainbikecyklisten Jenny Rissveds med flera blir utsatta för. Stort att dom tar upp problemet.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!