Svenska Jas möter amerikanska F 16

- Det är egentligen som en vanlig dag på jobbet, säger Johan Brolin , informationsansvarig på F 21.

Det svenska Jas 39 Gripen möter det amerikanska militärflygplanet F 16 vid F 21 i Luleå. FOTO: Martin Thelénius

Det svenska Jas 39 Gripen möter det amerikanska militärflygplanet F 16 vid F 21 i Luleå. FOTO: Martin Thelénius

Foto: Martin Thelénius / Expressum

Luleå 2010-08-06 06:00
De omdiskuterade flygövningarna med US Airforce Europe är i full gång. Amerikanska
F 16 och Jas 39 gripen tränar tillsammans.
F 21 har fortfarande ett utökat skyddsområde. Avspärrningarna börjar redan ute på Kallaxvägen. Vakter och skyddsfordon är utposterade.
Det är dags för presskonferens på F 21.
Alla som ska in på området måste som alltid legitimera sig och ha ackreditering från ett medieföretag. Målet är att ingen obehörig, det vill säga representanter från Ofog, ska kunna ta sig in.
Intensiva protester
Efter snart en veckas övningar, intensiva protester från nätverket Ofog och aktiv debatt på insändarsidorna ska svenska och amerikanska divisionschefer informera om mål och syfte.
De norrbottniska medierna ställer mangrant upp.
231 amerikaner som i vanliga fall håller till på Natobasen i Aviano
i nordöstra Italien har kommit för att medverka vid övningar i flygstrid och bombfällning. Sexton
F 16-plan används i övningarna.
- Det är bra att testa samverkan inför internationella uppdrag. Det är också bra att kunna vara i Vidsel. Vi får testa piloter och flygplan, säger Karl Ingeman, överstelöjtnant från US Airforce Europe, USAFE.
Det är mulet och blåsigt på flygfältet när F 16 och Jas 39 Gripen bullrande landar efter varandra. Under buken hänger stora behållare.
Johan Brolin, från F 21, berättar att dessa är för reservbränslet. På de amerikanska F 16-planen hänger robotattrapper under vingarna.
Samma regler som alltid
- Jag tror inte att F 16 bullrar mer än våra, men de låter annorlunda. Sedan kan de vara tungt lastade och då kör man efterbrännkammaren, då bullrar det extra, säger Johan Brolin.
I övrigt gäller samma regler som alltid för militärflyget. Alla ska följa standardrutterna vid in- och utflygning.
Övningarna sker i ett område från Västerbotten i söder och mellan gränserna till Norge och Finland.
Det är unikt med ett så stort område som är så pass glest befolkat, konstaterar Karl Ingeman.
Vidselbasen unik
Det var när Nato-förbandet gjorde förfrågan om att få komma till Vidselbasen för att göra provbombningar som ansvariga på
F 21 tog tillfället i akt och bjöd in till samövningar. Målet är att F 21 ska bli ett internationellt övningscentrum.
Vidsel ska finansiera sin verksamhet. Det sker genom att andra länder och vapentillverkare har övningar och utför prover här.
- Vidselbasen är unik och attraktiv för de kombinationer vi kan erbjuda. Det är ett stort område och vi kan bland annat mäta träffar och se resultat för varje pilot. Vi har exceptionellt bra utrustning, säger Laci Bonivart, chef för Vidselbasen.
Billigare för Sverige
Medan planen kör mot uppställningsplatserna och de amerikanska piloterna vinkar till oss poängterar Johan Brolin på den ekonomiska delen.
Eftersom de två flygdivisionerna på F 21 kan öva med amerikanarna blir det billigare än om de åker utomlands med alla de kostnader det tillför, man får i stället in pengar.
Han säger också att Ofogs aktioner inte har stört övningarna, men däremot har den extra bevakning som krävts inneburit extra kostnader.
På lördag arrangerar nätverket Nato ut ur Sverige ett möte och en demonstration i Luleå mot övningarna.
- Vi protesterar mot att USA kan vara här och öva för att kunna föra krig i Afghanistan, Irak och andra länder. Den här övningen visar att Sverige håller på att gå med i Nato, säger Jan Englund, medlem i nätverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!