Slutet för klädmärke i Luleå

Shopping renoveras. Då försvinner kända butiken Happy People från Luleå och ersätts av en - rulltrappa.

Tillsammans har Max Eklund Anderholm och Thomas Niemi drivit butiken Happy People i Shopping sedan november 2009. Ett halvår efter öppnandet fick de reda på att de var tvungna att flytta igen. Nu lägger de ned verksamheten.FOTO: Pär Bäckström

Tillsammans har Max Eklund Anderholm och Thomas Niemi drivit butiken Happy People i Shopping sedan november 2009. Ett halvår efter öppnandet fick de reda på att de var tvungna att flytta igen. Nu lägger de ned verksamheten.FOTO: Pär Bäckström

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ 2010-12-29 10:23

Det är Norrporten som planerar en rejäl upprustning av gallerian Shopping. Bland annat innefattar det att anlägga nya rulltrappor.

I november förra året flyttade butiken Happy People från sin gamla lokal i Fritz Olsson-huset när det revs. I stället slog butiken upp portarna i Shopping.
Har fått nog

Sex månader senare fick ägarna veta att butiken måste flytta igen när renoveringsplanerna presenterades. Platsen där butiken ligger ska ersättas med en rulltrappa.

Nu ger ägarna upp.

- Det har varit ett evigt förhandlande om lokal och nu har vi tappat sugen, säger Thomas Niemi, en av ägarna.

- Vi har blivit erbjudna nya lokaler av Norrporten men vi har lagt ned mycket kraft på vår nuvarande lokal och det känns inte seriöst att flytta hela tiden.

Nu har ägarna till Happy People kommit överens med Norrporten om att bli utköpta från sitt kontrakt.

- Vi vill förändra kundflödet på övre plan, säger Norrportens områdeschef Leif Löfgren.

- Vi ska börja direkt efter helgerna och hoppas vara färdiga före semestrarna.

Han vill dock inte berätta vad budgeten ligger på för upprustningen.
Sedan 1997

Men Thomas Niemi väljer dock att lämna bygget. Sedan 1997 har han designat egna kläder och drivit butikerna Rudie, Agent och nu på senare tid Happy People
i Shopping. Under den tiden har han satt sin prägel på Luleåbornas val av t-tröjor och andra kläder. Kläderna har ofta haft anknytning till Luleå och Norrbotten och den senaste tiden har marknaden vuxit i hela landet.

- Vår webbshop har exploderat bara den senaste månaden sedan märket varit synligt i tv-program som Robinson, Musikhjälpen och på Petter i Så mycket bättre, säger Thomas Niemi.

Men nu kommer det nuvarande varumärket att tonas ned.

- I stället för Luleå och Norrbotten kommer det att bli ett mer norrländskt anslag. Flyttlasset går till Sundsvall där jag bor och vi har lokaler, säger Thomas Niemi.

De två ägarna håller fortfarande ögonen öppna efter en lokal
i Luleå, men denna gång utanför galleriorna.

Vad händer med er klubbverksamhet?
- Den kommer att vara kvar. Själv reser jag upp en gång i månaden för att spela skivor, säger Thomas Niemi, som också är discjockey.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om