Sålde sitt livsverk för 1,2 miljarder

Amerikanska sjukvårdsjätten Hill-Rom gav Gunnar och Barbro Liljedahl nästan 1,3 miljarder kronor för att sälja sitt livsverk. - De var väldigt angelägna, säger Gunnar Liljedahl som är säker på att affären kommer att leda till fortsatt expansion för Liko i Alvik.

Ett lyft för Liko? "Det här ger Liko tillgång till Hill-Roms stora försöljnings-, distributions- och serviceorganisation. Det kommer att göra det möjligt för Liko att fortsätta expandera och uppfylla målet att fördubbla omsättningen på fyra år", säger Gunnar Liljedahl. FOTO: Göran Ström

Ett lyft för Liko? "Det här ger Liko tillgång till Hill-Roms stora försöljnings-, distributions- och serviceorganisation. Det kommer att göra det möjligt för Liko att fortsätta expandera och uppfylla målet att fördubbla omsättningen på fyra år", säger Gunnar Liljedahl. FOTO: Göran Ström

Foto: Göran Ström

LULEÅ. 2008-10-03 06:00
På torsdagen offentliggjorde Likos grundare, Gunnar och Barbro Liljedahl, att de sålt företaget till Hill-Rom vid en presskonferens på huvudkontoret i Alvik. Med på presskonferensen fanns också Hill-Roms högste chef, Peter Soderberg, Hill-Roms internationelle chef, Greg Tucholski, och Hill-Roms blivande platschef i Alvik, Jacques Lafon.
Alla framhöll hur bra de olika företagens produkter kompletterar varandra och att affären kommer att ge positiva effekter inte bara för de båda företagen och deras anställda utan också för kunderna över hela världen.
183 miljoner dollar
Gunnar Liljedahl vill inte diskutera försäljningssumman men på Hill-Roms hemsida står det att Hill-Rom betalat 183 miljoner dollar, nästan 1,3 miljarder kronor.
- Det var ett väldigt stort beslut. Vi har funderat över det här i ett års tid. De har verkligen varit angelägna och det känns bra att ett så här stort och seriöst företag vill göra den här satsningen, säger Gunnar Liljedahl.
Någon fara för att företaget ska försvinna från Alvik ser han inte.
- Som ni hörde Peter Soderberg berätta så ska man bygga upp ett kompetens- och utvecklingscenter för säker lyfthantering av patienter här i Alvik. Det här är definitivt inte slutet för Liko i Alvik - tvärtom! Det här ger Liko tillgång till Hill-Roms stora försäljnings-, distributions- och serviceorganisation. Det kommer att göra det möjligt för Liko att fortsätta expandera och uppfylla målet att fördubbla omsättningen på fyra år, säger Gunnar Liljedahl.
Han är övertygad om att personalstyrkan kommer att växa i Alvik - hur mycket vill han dock inte spekulera om.
Varumärket består
Likos varumärke och logotyp ska också finnas kvar, men med tillägget "a Hill-Rom company".
Paret Liljedahl ska arbeta vidare i företaget på konsultbasis.
- Vi har lovat att arbeta i två år till, säger Gunnar Liljedahl.
Peter Soderberg lovar att införlivandet av Liko i Hill-Rom kommer att ske med varsamhet och att de båda företagen och företagskulturerna ska kunna fungera utmärkt ihop.
- Det finns många likheter mellan Hill-Rom och Liko. Liko är ett fantastiskt välskött familjeföretag med hög kompetens och problemlösningsförmåga. Hill-Rom började också som ett litet familjeföretag och Batesville, där huvudkontoret ligger är en liten ort med 6 000 invånare på landsbygden, säger Greg Tucholski som ska flytta till Alvik med sin fru Linda och bo här under ett år. Även Hill-Roms blivande platschef i Alvik, Jacques Lafon (ursprungligen från Paris), flyttar hit.
Likos 275 anställda (varav 190 i Sverige) informerades också om försäljningen på torsdagen.
De anställda som NSD:s utsända talar med är försiktiga i sina kommentarer.
- Jag tycker att det här ser intressant ut. Det här kommer nog att bli positivt för Liko, säger Krister Nilsson, chef för produktionen vid fabriken i Alvik.
FAKTA Hill-Rom
Hill-Rom är registrerat på New York-börsen och en världsledande tillverkare och leverantör av vårdutrustning och tjänster för vårdsektorn.
Produkterna inkluderar sängar, sårvårdsprodukter, inredningsprodukter och IT-lösningar.
Företaget grundades 1929 av William A. Hillenbrand. Huvudkontoret finns i Batesville, Indiana, USA.
Hill-Rom har 250 service- och försäljningskontor med över 1 600 anställda i USA, Kanada och Europa.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!