Norrbottningen återuppstår - nu som magasin
1999 gick tidningen Norrbottningeni graven. Nästa år återuppstår den, nu som företagsmagasin.- Den ska vara en tidning för det rika osynliga Norrbotten, säger tidningens redaktör, Lars Pekka.
Jonatan Hjort, tidningsägare, berättar om nystarten av tidningen Norrbottningen. Stefan Tornberg, centerpartistisk riksdagsledamot och tidigare chefredaktör och vd i gamla Norrbottningen, bläddrar i det nya magasinkonceptet med inriktning på företagande.Foto: GÖRAN STRÖM
Foto: Göran Ström
Tidningar i Norr driver sedan tidigare bland annat de abonnerade tidningarna Västerbottningen och Nordsverige som kommer ut en gång i veckan i Västerbotten och Ångermanland.
Maktkoncentration
Företaget ger också ut gratistidningarna Västerbottningen företag och Nordsverige företag. De är magasin som riktar sig till näringslivet i respektive region.
Det är ett sådant koncept som Norrbottningen företag har.
Första numret kommer i februari och tidningen ges ut sex gånger om året.
Magasinet ska beskriva företagsklimatet i Norrbotten.
Lars Pekka hoppas också att etableringen ska motverka den maktkoncentration av medier som finns i Norrbotten, läs Luleå.
Där, enligt Lars Pekka, det skrivs alltför litet om det "rika" Norrbotten, inlandet och Malmfälten.
Medieskugga
- De rika delarna av Norrbotten håller på att hamna i medieskugga. Vi har fått en oerhörd medie- och maktkoncentration till en enda ägare och ett enda mediehus. Monopol är inte bra, ja möjligen för ägarna då. Tidigare kunde jag som företagare få samma pris på tidningen som en privat kund, nu kostar det 800 kronor mer än tidigare. Det har det inte stått något i tidningarna om.
Överkalix kommunalråd Leif Nilsson är medlem av det nyhetsråd som organiserats. Här finns tolv av länets 14 kommuner representerade, Luleå och Boden finns inte med.
- Fokus ska ligga på de mindre företagen i inlandet.
Centerpartiets riksdagsman Stefan Tornberg, Luleå, var med vid gårdagens presentation.
Misstag
- Jag arbetade åtta år som chefredaktör och vd på Norrbottningen. Det var ett misstag att satsa på Luleå. Då var jag i och för sig inte med, nu hoppas jag att det bästa med den gamla Norrbottningen finns med i den nya.
Norrbottningen företag ska ha en upplaga på mellan 20 000 och 30 000 exemplar. Den distribueras till företag i Norrbotten och till samtliga hushåll i de kommuner som förekommer som tema.
- Vi ska göra tidningen som gör skillnad, säger Lars Pekka.
Fotnot: Norrbottningen, centerpartistisk endagstidning, utgiven i Luleå 1956-1999. Norrbottningen ägdes av Norrbottens centerdistrikt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!