Kvinnokamp i skilda världar

Näringslivet i Norrbotten halkar efter.
Endast en fjärdel kvinnor finns på chefspositioner.
– Jag tror många känner sig ensamma i sin ledarroll, säger Ulrika Billström, vd på reklambyrån Vinter.

"Vi måste stötta varandra", menar Ulrika Billström. Män gör så, finns det val väljer de ofta en annan man menar hon.

"Vi måste stötta varandra", menar Ulrika Billström. Män gör så, finns det val väljer de ofta en annan man menar hon.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ 2013-12-18 05:13

Ulrika Billström, 43, är en av 690 kvinnliga chefer inom det privata näringslivet i Norrbotten. Men när hon träffar andra chefer i affärsmöten så är risken stor att det är en man. Motsvarande siffra för antalet manliga chefer är 2 020.

Vägen till jämställdhet i näringslivstoppen är lång.

Ulrika Billström, som är vd på reklambyrån Vinter, har flera chefstjänster på olika företag bakom sig.

–Även i ledarskapet ska man nyttja olika kompetenser och egenskaper, säger hon.

– Sen kan jag tycka att män ofta väljer män och då blir det ganska lika. Var blir dynamiken i det? Där tror jag att jag tänker på ett annat sätt.

Anledningen till att näringslivet halkar efter i jämställdhet har många orsaker tror Ulrika Billström.

– Det är ett ansvar som alla behöver ta. En sak är att media bör lyfta fram kvinnor när det finns möjlighet, säger hon.

– Och när vi själva väljer så ska vi välja på ett annat sätt, vara modiga, välja det som utvecklar. Vi kvinnor måste också hjälpa, stötta och framför allt förstärka varandra, jag tror många känner sig ensamma i sin ledarroll.

Ulrika Billström har jobbat hårt för att nå den position hon har men har också haft tur.

– Jag har funderat på vad som möjliggjort min resa. Jag har haft fördelen att jobba i verksamheter med bra ledare som plockat fram det bästa i mig. Och det är det ledarskapet handlar om.

I norra Sveriges bolagsstyrelser är siffrorna ännu sämre. Endast 17,8 procent kvinnor finnas som ledamöter. Det är betydligt sämre än i övriga delar av landet.

Ulrika Billström tror att kvotering kan vara nödvändig.

– Det är nog tyvärr nödvändigt till en början för att få till en förändring. Men det är inte någonting jag egentligen önskar.

Tror du att vi går åt rätt håll?

– Absolut. Jag är och vill vara positiv. Om vi pratar Norrbotten så händer det mycket just nu inom olika verksamheter och då är ett bra ledarskap en förutsättning.

FAKTA Ulrika Billström, vd reklambyrån Vinter

Ålder: 43 år

Familj: Tre egna barn och sambo med två barn.

Fritidsintressen: Skidåkning, kultur, äta god mat, umgås med människor.

Drivkrafter i uppdraget: Utmaningen.

Årsinkomst: 720 000 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om