Inga löften om farthinder

Roland Eriksson, chef för Luleå kommuns tekniska förvaltning, kan inte ge några konkreta löften till de boende längs Ytterviksvägen om att vägen ska göras smalare eller förses med farthinder.- Men vi ska försöka hitta en lösning, säger han.

Roland Eriksson, chef tekniska förvaltningen.

Roland Eriksson, chef tekniska förvaltningen.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ. 2008-12-04 06:00
I onsdagens tidning berättade NSD att de boende längs Ytterviksvägen i Luleå kräver att kommunen ska göra någonting för att få bilisterna att sänka farten längs vägen.
Dubbelt så fort
Vägen är hastighetsbegränsad till 30 kilometer per timme. Men många kör fortare - mycket fortare. En trafikmätning gjord av Vägverket visar att 82 procent av bilisterna inte respekterar hastighetsgränsen. Medelhastigheten ligger nästan dubbelt så högt, 58 kilometer per timme. I oktober uppmättes 1 800 fordon per vecka passera Skogsvallen. Under sommarhalvåret, när verksamheten är som intensivast på fotbollsarenan, är trafikmängden ännu större.
Tekniska förvaltningens chef, Roland Eriksson, säger att han förstår problemet.
- Men tyvärr är det säkert ett 50-tal vägsträckor till i kommunen där problemen är desamma och gatuchefen Göran Gabrielsson har en begränsad budget, säger han.
Helhetstänkande
Enligt Roland Eriksson kommer Göran Gabrielsson att titta på ärendet tillsammans med kommunens trafikingenjör och bereda frågan i vanlig ordning. Men någon tidsplan kan Roland Eriksson inte ge.
- Det kan ta en månad, det kan ta ett kvartal, det kan ta ett halvår. Det vet jag inte. Det är viktigt att kommunen har ett helhetstänkande när det gäller hastighetssänkande åtgärder. Kommunen har ju redan vidtagit åtgärder genom att sänka hastigheten till 30 längs vägen. Att bilister agerar ansvarslöst och inte håller hastighetsbegränsningarna är egentligen ett problem för polisen. Men vi ska naturligtvis se om det finns någonting vi kan göra för att bidra till att förbättra trafiksäkerheten, säger han.
Trafikfara
Roland Eriksson menar att det inte är så lätt som att bara ställa ut några betonghinder.
- Man måste försöka hitta en så bra lösning som möjligt. Betonghinder kan bli en trafikfara. Fartgupp försvårar för snöröjningen och både handikapporganisationerna och yrkesförarna är kritiska mot fartgupp. Chikaner och rondeller är andra alternativ som vi måste titta på, säger Roland Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!