Helikopterproblem drabbar Jas-piloterna

Helikopterstrul på F 21 innebär färre flygtimmar för Jas-piloterna.Dessutom begränsningar av flygövningarna.- Helikoptern har ett tekniskt problem och kan därför inte användas i flygräddning, säger Mats Hakkarainen, flygchef på F 21.

Mats Hakkarainen, flygchef F 21, förklarar varför räddningshelikoptern inte kan användas. Räddningsselen fungerar inte och det innebär att F 21 inte kan utnyttja flygövningsområdet norr och väster om Luleå. Det betyder färre flygtimmar. Foto: GÖRAN STRÖM

Mats Hakkarainen, flygchef F 21, förklarar varför räddningshelikoptern inte kan användas. Räddningsselen fungerar inte och det innebär att F 21 inte kan utnyttja flygövningsområdet norr och väster om Luleå. Det betyder färre flygtimmar. Foto: GÖRAN STRÖM

Foto: Göran Ström

LULEÅ. 2008-11-20 06:00
Sedan någon månad har flygvapnets helikopter 10, den så kallade Super-Puman, inte använts i flygräddning. Orsaken är problem med räddningsselen.
För att flygvapnet ska få flyga krävs att det finns räddningshelikoptrar, om olyckan skulle vara framme. Det är en säkerhetsåtgärd.
Norrlandsflyg
I Sverige finns räddningshelikoptrar på sex ställen: Luleå, Sundsvall, Norrtälje, Visby, Ronneby och Säve utanför Göteborg.
Det är enbart i Luleå som flygräddningen sköts av militära helikoptrar, på övriga fem platser är det Norrlandsflyg som svarar för flygräddningen.
Helikopter 10:s problem drabbar alltså enbart Luleå och på följande vis.
Flygräddningshelikoptern i Sundsvall är den som ligger närmast geografiskt. Helikoptrarna kan vara i luften i 180 minuter.
Det betyder att F 21s piloter inte kan utnyttja hela sitt övningsområde. Övningarna sker söderut.
- Vi övar ovanför Västerbotten och norra Jämtland. Det innebär att vi inte kan utnyttja fullt ut. För oss betyder det inte så hemskt mycket. Det betyder mer för de förband vi samövar med som I 19 och A 9 i Boden. Det innebar att samövningen "Höstlöv" under vecka 45 inte kunde genomföras.
Ny upphandling
- Vid dåligt väder blir det dock ett produktionsbortfall eftersom det betyder färre flygtimmar. Min oro är för produktionsbortfallet, inte att det skulle vara ett säkerhetsproblem.
Mats Hakkarainen har skrivit till försvarsmakten att problemet ska hanteras så snabbt som möjligt av den centrala ledningen.
I december ska en ny upphandling vara klar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om