Han är fast på hotellrummet

Tommy Jakobsson från Luleå sitter på ett hotellrum och håller sig för skratt. Han ska till Mauritius för att fira jul men resan tog tvärstopp på Londons flygplats Heathrow.

Foto:

London2010-12-22 20:00

- Jag är fast sedan i fredags och om jag har tur kommer jag med ett plan nu på fredag, säger han uppgivet om den ofrivilliga veckan i London.
Planet var bokat med British Airways. I torsdags lämnade Tommy Jakobsson Sverige och skulle flyga vidare den 17 december, på fredagen.
Blev misstänksam
- Redan när vi satt i planet på Heathrow blev jag misstänksam. Först fick vi vänta i två timmar. Vi fick information om att någon person skulle vara sjuk, men sedan kom besked om att vädret var för dåligt och planet blev inställt. Jag fick känslan av att de kanske inte ville släppa iväg oss för att planet bara var halvfullt och att de kom med ursäkter. Något snöoväder syntes inte till, säger han.
Snöovädret drog in senare på fredagskvällen och sammanlagt uppskattar han att det snöade cirka en och en halv decimeter fram till lördagen då snöfallet upphörde.
- Visst blåste det lite, men inte så man trodde att det skulle bli det kaos det nu blev. I Luleå skulle det här inte ha varit någonting, men här har de så små marginaler så att minsta avvikelse orsakar kaos. Nu blev det fullt av folk överallt. Många grät och hittade inte sina väskor och folk nästan klev på varandra. Flygbolagen hällde ut väskor från inställda plan på tio olika band i utrikesterminalen, helt oorganiserat.
Obefintlig information
Tommy Jakobsson menar att han hade tur som hittade sin packning. Många gjorde inte det och ville inte lämna flygplatsen när personalen försökte stänga den på kvällen för att ordna upp bagageröran. Informationen var obefintlig och personalen visste själva ingenting där och då.
Via en helpdesk fick han ett hotellrum och nu sitter han strandad på hotell Kingston plaza. Eftersom han har dator med sig har han kunnat följa nyheterna och även kontakta NSD. Till läsarna säger han att det är svårt att gardera sig mot sådana här situationer, men att han ordnat resan vidare själv den tjugofjärde. Svenska British Airways som han varit i kontakt med hade bokat in honom på en flight först på söndagen, annandagen.
- Vi resenärer får ersättning per dygn med 200 pund för boende, 25 pund för mat och lite för transporter. Men de pengarna räcker inte fullt ut. Jag vet inte ännu hur mycket jag kommer att få ersatt av försäkringsbolaget och vad exakt min hemförsäkring täcker, säger han, som ett tips om att kolla upp försäkringarna noggrant innan man reser.
Nollgradigt i London
I London är det nollgradigt och Tommy Jakobsson håller sig på hotellet. Han har bara med sig kläder för semester på varmare breddgrader och vill inte ut och köpa en massa vinterkläder.
Den planerade månadslånga semestern är nu nere i tre veckor. Nu hoppas Tommy Jakobsson att flyget verkligen lyfter på julafton så att han ska få sin julklapp någon gång.
- Visst kan det bli förseningar, men sådana här jätteförseningar ska man ju inte behöva ta. Att ett enda snöfall orsakar följdverkningar så här långt efteråt. Heathrow är ju en knutpunkt för flyget och här borde de ju ha bättre kunskaper, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!