Kläder som ska sitta bra

De kallar sig farbröderna som tar parti för barnens rätt till bra utekläder. Plaggen ska vara snygga, funktionella - och billiga. - Vi vill göra barnkläder som gör vuxna avundsjuka, säger Luleåbon Ulf Byström, vd för företaget Rock Group Sweden som äger och utvecklar Gneis barnkläder.

Foto:

livfullt2008-09-20 06:00
När vi hälsar på hos Gneis Rådhusgatan i Luleå är det full aktivitet. Grundarna till varumärket Gneis, Ulf Byström och Janne Fjellström, vill skapa en visningsbutik i lokalen, få upp designerbordet från källaren, få lite trevligt i köket, skapa struktur över kontoret, ja...de vill helt enkelt komma i ordning. Gneis kom ut med sin första barnkollektion vinterkläder 2006 och nu är man inne på tredje kollektionen och blicken är ställd mot säsongen 2009.
Det blir mycket jobb och mycket att organisera.
- Jag förklarar för barnen när jag kommer hem sent, att jag gör det här för att få mer tid sen. Frågan är sedan om de tror oss, svarar Ulf på frågan hur han motiverar många timmar på jobbet till familjen.

Det var när Janne och Ulf blev pappor som de fick upp ögonen för barnkläder. Och det var ingen positiv upplevelse för duon som vistas ute mycket i naturen. Herrarna beskriver med inlevelse hur overallerna hade "greppvidd" i skrevet ( vem vill ha det säger Janne förskräckt), hur barnkläderna hade illa passform, var kalla och hur barnen blev blöta av utevistelse.
- Det var lite så här, vi åkte till våra inomhusjobb i dyra snygga funktionella kläder, men ungarna var ute i dåliga kläder. Helt bakvänt, säger Ulf.
Han var tidigare vd för Artic Soft Frontec Norr och några år vice vd för IT Norrbotten. Efter några års ångest över att lämna IT- branschen vågade han ta steget och satsa på barnkläder tillsammans med Janne.
Tillsammans blev de farbröderna som tog upp kampen för barnens rätt till bra utekläder. Så säger Ulf lite skämtsamt.
- Men vi vill verkligen göra kläder som de vuxna är avundsjuka på. Det är för jäkligt att barn som inte kan ställa krav ska ha mediokra kläder.
Janne står för designen av kläderna och får delvis inspiration från hans son, William elva år.
- När ungarna är ute på rasten i den åldern orkar de inte dra på sig överdragsbrallor. Vi ska bara vara ute en stund, säger de och kommer in blöta och kalla, säger han och berättar idén till Workerbyxan föddes så.

En slitstark utebyxa med väderskydd som på grund av sin design också kan användas inomhus.
Han kommer hela tiden tillbaka till att designen ska vara tilltalande för barnen, annars blir kläderna inte använda. Det ska vara tufft och stilrent. Barnen ska känna en stolthet över att bära plaggen.
- Jag vet att 11-åringar kan sätta på sig rätt och bra kläder, bara det ser coolt ut.
Ok, så bra funktion och snygg design och hög kvalité. Det ska vara grunden för Gneis. Dessutom satsar Gneis på att vara ett något billigare märke på marknaden. Hur får man ihop de bitarna? Ulf säger att eftersom de inte kommer att ha kläder ute i butiker, slipper kläderna det påslag som följer när hyror ska betalas och personal avlönas. De satsar istället på sin webbutik.
- Men det är inte bara det. Trots vår lilla storlek jobbar Gneis med hela processen från sytråd till färdigt plagg. Vi har sin egen design och egna mönster. Vi väver fram egna tyger och levererar allt material till syfabriker. Och vi har eget postordersystem, lager och webbutik.
- Vi agerar som vi vore ett storföretag, fast vi egentligen är ett jättelitet, konstaterar Ulf Byström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om