Webb-TV: 1 200 ton knäckte bron

Ett par dova smällar i stålkonstruktionen signalerade, att den gamla järnvägsbron över Åbyälven nära Långträsk, hade gjort sitt.

Thomas Blanksvärd, LTU, och Anders Carolin, Trafikverket, båda doktorer i konstruktionsteknik, var nöjda sedan bron pressats till den brast.

Thomas Blanksvärd, LTU, och Anders Carolin, Trafikverket, båda doktorer i konstruktionsteknik, var nöjda sedan bron pressats till den brast.

Foto: Tommy Ström

Långträsk2013-09-12 16:48

Bron togs ur drift 2012 och sedan dess har Luleå tekniska universitet bedrivit forskning på den. NSD har skrivit om projektet tidigare (länk här intill).

Forskningsprojektets kulmen kom i går när bron pressades till den brast.

Ingen dramatik

Att knäcka en bro låter som dramatiskt skådespel. Men det var något som utspelades i snigelfart och crescendot var ett par dova smällar i stålkonstruktionen som signalerade att den fått nog. Trycket var då uppe i 1200 ton.

Den 33 meter långa bron hade lyfts från sin plats över älven och ställts på fundament som motsvarade de tigiare brofästena.

Domkrafter

Två stora domkrafter fästa med stålvajer i berggrunden gjorde jobbet med att belasta konstruktionen.

Forskarna hade ett hundratal mätpunkter kopplade till datorer som registrerade hela förloppet när bron sattes under extrem belastning.

Värdena ska nu analyseras och målet är att gamla broar av samma typ ska kunna få höjda maxvikter.

– Det förlöpte ungefär som väntat. Bron höll till och med för lite mer än vi fått fram med våra teoretiska modeller, säger Thomas Blanksvärd, doktor i konstruktionsteknik vid Luleå tekniska universitet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om