Nygårds var på ett möte förra veckan i Kvikkjokk, där representanter för de tre helikopterbolagen som flyger från Kvikkjokk deltog; Arctic air, Kallaxflyg och Fiskflyg.
Vid helikopterplattan finns redan en kontorsbyggnad och en hangar som Arctic air tagit över efter Lapplandsflyg.
Fiskflyg etablerade sig i fjol och nu vill företaget resa en ny byggnad vid flygplatsen.
– Vi behöver ett fast ställe där vi kan ha ett kontor och en mottagning för våra kunder. Vi kan ju inte stå under bar himmel och sälja biljetter. Vi hade en barack i fjol men vi behöver en mer permanent lösning, med vatten och avlopp, säger Per Grahn, vd för Fiskflyg.
Fiskflyg har fått ett tillfälligt bygglov och ställer en byggnad på plats redan om någon vecka. Företaget har sedan tidigare basen i Porjus och anläggningar i Stora sjöfallet och Ritsem.
– Vi vill satsa i Kvikkjokk. Vi har redan en egen tankanläggning där och flyger ju mycket i Kvikkjokksområdet, inte minst om vårarna, säger Grahn.
Fler helikopterbolag betyder också ett högre tryck på anläggningen.
Behov av parkeringar
Enligt företagen finns det ett behov av ett ökat antal parkeringsplatser och i samband med det har man lagt ett förslag på att dra om vägen så att den går bakom byggnaderna i stället för som i dagsläget, nästan ända fram till helikopterplattan.
– Det vore bra ur säkerhetssynpunkt att få bort springet på plattan. En ny tillfartsväg skulle lösa det problemet, säger Grahn.
Jokkmokks kommun ska utreda frågan.
– Anläggningen är från 1980 och det är klart att olika säkerhetsfrågor förändras. Vi ska titta på vad det här kostar och sedan får vi ta ett beslut. Gissningsvis hinner vi inte hitta en lösning redan i sommar, säger Anders Nygårds.