Kundbesök tolv mil bort

Nordea försämrar servicen i Norrbotten. Kontoret i Gällivare är stängt sedan 10 januari vilket innebär att kunderna får göra sina ärenden i Kiruna eller per telefon och dator.

Lägger ner. Kunderna i Gällivare får sköta ärenden per telefon och dator eller bege sig 12 mil norrut till Kiruna.

Lägger ner. Kunderna i Gällivare får sköta ärenden per telefon och dator eller bege sig 12 mil norrut till Kiruna.

Foto: Marcus Ericsson/TT

GÄLLIVARE2018-01-26 16:03

Janina Pfalzer, pressekreterare på Nordea säger att kontoret i Gällivare endast hade en heltidsanställd rådgivare vilket gjorde verksamheten sårbar vid sjukdom och ledighet.

– Flytten av verksamheten till Kiruna sammanföll med att vår anställda gick vidare till en annan arbetsgivare, säger hon.

Vad innebär det för Gällivares kunder som nu ser en försämring i service?

– Nordea satsar stort på digitala tjänster och med de kontaktmöjligheter som då erbjuds är vi mer tillgängliga än tidigare. I dag kan våra kunder göra de flesta bankärenden dygnet runt via dator, mobilapp eller telefon, säger Janina Pfalzer.

Hon menar att rådgivningsmöten redan sker i stor utsträckning via telefon och dator.

– Fördelen är att kunden kan ha möte från den plats där kunden befinner sig och även har möjlighet att boka tid på till exempel kvällar och helger, säger Janina Pfalzer.

Hon säger att Nordea inte planerar för fler nedläggningar i Norrbotten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om