Ökad försäljning för Luleås dagligvaror

Försäljningen i dagligvaruhandeln har ökat med fyra procent under november i år jämfört med samma månad i fjol, enligt Dagligvaruindex.

Försäljningen av dagligvaror ökar. Arkivbild.

Försäljningen av dagligvaror ökar. Arkivbild.

Foto: Izabelle Nordfjell/TT

Konsumtions- & dagligvaror2019-12-20 14:00

Försäljningen har ökat både i butik och inom e-handeln. I butik har den ökat med 3,7 procent och inom näthandeln 16,2 procent. Detta är även trend inom dagligvaruhandeln i Luleå. 

— Vi är väldigt optimiska inom vår bransch, så vi ser framtiden som väldigt positiv, säger Daniel Andersson, köpman på ICA Kvantum Stormarknad där handeln ökat med fyra procent. 

Ökningen beror mycket på julhandeln och tillgänglighet till bland annat färdiga matkassar trots vägarbeten som kan ställa till själva konsumtionen. 

För Coops del är man mer tveksam om siffrorna. Trots en bra månad med en liten försäljningsökning skiljer statistiken stort bland olika städer i länet.

— Ökningen är en trend bland våra jämförbara butiker då vi har haft en omställning vår största butik i Luleå (Storheden) så är den exkluderande från statistiken, säger André Pironen, försäljnings- och marknadschef vid Coop Norrbotten.

Några exakta siffror på statistiken vill han inte gå ut med och han ser framtiden som ett pressat läge.

— Försäljningen är kopplad till inflationen och det kan vara ett problem när länet haft en mindre befolkningsutveckling, säger André Pironen. 

Även inom Willys har försäljningen ökat. Dock vill man heller inte gå ut med siffror och hänvisar till kvartalsrapporterna istället.

— Det är så för folk väljer oss och julhandeln ger ökad försäljning, säger Pernilla Bjälmsjö, teamchef för färskvaror på Willys Storheden. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!