Problem med inhyrda malmbilar

Åkarna som Cliffton hyrt in för att klara malmleveranserna från Kaunisvaara har kritiserats för att köra för fort och i vissa fall i kolonn, något som hindrat andra trafikanter. Cliffton lovar bättring.

Efter att leveransen av nya 90 tons lastbilar (som på bilden) försenats tvingades Cliffton mining hyra in mindre lastbilar från olika entreprenörer för att frakta malm från Kaunisvaara till omlastningsterminalen i Pitkijärvi. "En tillfällig lösning", enligt Peter Bohm, Cliffton.

Efter att leveransen av nya 90 tons lastbilar (som på bilden) försenats tvingades Cliffton mining hyra in mindre lastbilar från olika entreprenörer för att frakta malm från Kaunisvaara till omlastningsterminalen i Pitkijärvi. "En tillfällig lösning", enligt Peter Bohm, Cliffton.

Foto: Simon Eliasson

KIRUNA/PAJALA2014-01-23 21:25

– Jag hoppas det är bättre redan idag, vi har gått ut med kritiken till åkarna och de inser problemet, säger Peter Bohm, arbetschef på Cliffton.

"All rätt att köra"

Upprörda bybor längs vägen mellan Kaunisvaara och omlastningsterminalen i Pitkäjärvi har hört av sig till NSD. Även Länsstyrelsen och Trafikverket har mottagit klagomål - främst för de "externa" bilar som Cliffton hyrt in när leveransen av de specialkonstruerade 90 tons-lastbilarna försenats.

– Vi har haft en del folk som ringt och klagat, det handlar främst om problem med framkomligheten, säger David Berggård på Länsstyrelsens miljöenhet.

Från Trafikverkets sida säger man sig ha fått klagomål på att trafiken ökat mycket och att hastigheten ofta upplevts som hög.

– Det rör sig om vanliga 60 tons lastbilar, så de har all rätt att köra där. De omfattas inte av den dispens vi gav för 90 tons trafik. Hastighet och sådant är en polisiär uppgift att kolla upp, säger Krister Palo, projektsamordnare på Trafikverket.

Tillfällig lösning

Peter Bohm på Cliffton är medveten om att klagomål förekommit och har alltså vidarebefodrat dem till de ansvariga åkarna.

Han menar att lösningen med inhyrda, mindre ekipage är tillfällig.

– Under Northlands kris blev det en fördröjning på beställningarna av de större bilarna av naturliga skäl. Den här lösningen, att hyra in andra bilar, är tillfällig och kommer pågå till april, säger Peter Bohm.

De större lastbilarna började återigen levereras under jul/nyår och i april är det tänkt att 31 bilar ska rulla dygnet runt, mot 23 i dagsläget.

– Efter att vi gått ut med kritiken till åkarna är min uppfattning att det blivit mycket bättre, jag har inte hört någon kritik i veckan, säger Peter Bohm.

Vad gäller avåkningar säger han att det varit "någon enstaka" med de inhyrda bilarna, men att det beror på den svåra halka som tidvis rådde i slutet av förra året.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!