Sponsor stack efter HBTQ-satsningen

HBTQ-satsningen ska betala sig på sikt. Men inför säsongspremiären har regnbågsfärgade Kiruna IF levt med en rejält pressad plånbok.

Pressat läge. ”Fram till augusti så var vi en och en halv miljon under budget”, berättar Kirunas ordförande Johan Köhler.

Pressat läge. ”Fram till augusti så var vi en och en halv miljon under budget”, berättar Kirunas ordförande Johan Köhler.

Foto: Jonas Andersson

KIRUNA/ISHOCKEY2014-09-23 19:25

Det andas optimism och förväntan i Lombiahallen dagen före Kirunas hemmapremiär mot Kalix UHC. Laget inledde säsongen på bästa sätt när det blev seger borta mot Teg i hockeyettans första omgång.

Kiruna har fått enormt med publicitet under sommaren. Satsningen på HBTQ-frågor, acceptans och regnbågsfärgade matchtröjor har inneburit stora investeringar. Och en del sponsorer har valt att dra sig ur samarbetet med föreningen.

– Vi har ju sponsorer som sponsrade oss mer tidigare år som har dragit ned på sponsringen till i år. Och vi har vissa som har sagt att de inte vill sponsra oss längre, av olika anledningar, säger Kiruna IF:s ordförande Johan Köhler.

Sannolikt är att många företag inte har velat stötta klubbens satsning på HBTQ-relaterade frågor.

– Det är ingen som säger det rakt ut. Det de säger är att, i och med att gruvindustrin inte går så bra och de är underleverantörer på ett eller annat sätt, så är det det som är orsaken. Att deras eget kassaflöde gör att de måste dra ned sina utgifter och de drar de ned på sponsringen eller avslutar den helt.

Samtidigt har Kiruna IF investerat i ny utrustning, satsat på att köpa in souvenirartiklar och besökt Pridefestivalen i Stockholm. Bara lägret där kostade omkring 100 000 kronor, enligt Johan Köhler. Dessutom är RFSL:s utbildning och HBTQ-certifiering värd över 300 000 kronor. Kirunaklubben har i det fallet fått ett rabatterat pris, eftersom föreningens satsning på ett förtjänstfullt sätt marknadsför RFSL.

– Det innebär i princip 1000 kronor per person de utbildar, och det är en rätt gedigen utbildning. Ser man det så är det inte en jättestor kostnad. Vi har fått ett bra avtal med dem, säger Johan Köhler.

Men den sammantagna ekonomiska ekvationen har lett till ett budgetunderskott.

– Vi har en budget och fram till augusti så var vi en och en halv miljon under budget. Det vill säga att vi hade en och en halv miljon för lite intäkter.

I söndags höll klubben krismöte för att reda ut den prekära finansiella situationen. Sedan dess har flera sponsorer och samarbetspartners attraherats – bland annat en ny huvudsponsor, vars avtal är mycket stort med division I-mått mätt.

– Bara där kan vi nästan räkna hem hela projektet, på en enda sponsor. Det är ett femårigt kontrakt. Det ingår att de hjälper oss med reklam och andra bitar. Det är ett väldigt bra avtal och att ha en så långsiktig samarbetspartner är också bra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om