De flesta tiggare som NSD försökt få tala med kommer från Rumänien. Rumänien är det enda flera av dem kan säga på sitt språk som vi kan förstå. Det är ytterst få som kan någon engelska och det är ingen som vill vara med på bild. Det skulle inte vara bra för dem, säger de.
– Vi sover i tält, berättar en man som hänger ihop med en kvinna utanför en av Kirunas mataffärer.
– Vi har båda barn i Rumänien som vi ska försörja, säger han på bräcklig engelska.
– Det gick inte att tigga i Stockholm. Där är det så många som tigger och var man än försöker få en plats kommer någon annan och kör bort en.
Det är svårt att göra sig förstådd. När vi frågar om han har biljett tillbaka till Rumänien skrattar han och skakar på huvudet. Så tar han upp en smutsig och trasig plånbok och visar upp 150 kronor. Han säger någonting om att det kommer att ta några dagar att få ihop pengar och det verkar som om han menar till biljetten – men det går inte att förstå vart. Det verkar som om biljetten kostar 250 kronor. Plötsligt blir han orolig och undrar om kameran är på och vill se att det inte finns några bilder i den. Det får han och blir lugn.
En annan man kommer från Armenien. Han har tre barn hemma att försörja. Vem som har skrivit hans lilla svenska plakat går det inte att få reda på. Han säger att vi får intervjua honom om vi kommer tillbaka. Sedan försvinner han – och återvänder inte igen trots att vi söker efter honom i flera dagar.
Det är samma bild som ges av tiggarnas situation i Gällivare. Kristina Wallbing arbetar som diakon i Gällivare församling.
– Jag bor i Boden och här har det funnits tiggare länge men jag tycker att det är lika många i Gällivare som i Boden, säger Kristina Wallbing.
Socialnämndens ordförande i Kiruna Gunnar Bergman (V) tycker att situationen kräver att någonting görs och därför har socialnämnden tagit tag i frågan.
– Vi har gett i uppdrag till socialförvaltningen att man ska ge förslag på en handlingsplan för öppet hemlösa i kommunen.
Syftet med handlingsplanen är att man ska få en bättre överblick. I de fall människor söker hjälp får de det men alla som är här vet inte om var de kan söka hjälp. Gunnar Bergman ger exempel på att man skulle kunna vara mer uppsökande från socialförvaltningens sida när man får tips – samtidigt som det är känsligt ut integritetssynpunkt.