"Vi höjer kapaciteten"
Ambulanshelikoptern ska vara redo att lyfta senast 15 minuter efter larm, dygnet runt. Det framgår av det förlängda avtalet mellan landstinget och Norrlandsflyg.
En besättning består av pilot och styrman. Genom att utöka antalet helikopterbesättningar upp till fyra besättningar, utifrån tidigare tre, ska en beredskapstid från 10 till 15 minuter, dygnet runt och året om, kunna bli verklighet. Kostnadsökningen blir cirka 2,6 miljoner kronor.
- Vi höjer kapaciteten och tillgängligheten, det är syftet med det nya avtalet. Vi tror att vi kan använda helikoptern för betydligt fler uppdrag och även snabbare. Men en faktor som vi inte kan påverka är ju vädret, säger Hans Rönnkvist, landstingets divisionschef för operativa specialiteter där helikoptertransporter ingår.
Landstingsrådet Kent Ögren (s) är av samma uppfattning.
- Nu har vi bättre förutsättningar att täcka in hela dygnet, säger han.
Längre fram i tiden, när nästa upphandling sker, hoppas han att Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland kan göra ett gemensamt avtal gällande helikoptertransporter.
Kritik efter skoterolycka
- Vi har förhoppningar om att vi vid nästa upphandling kan pressa priset, ju fler tjänster som handlas upp, ju större är förutsättningarna för ett bättre pris, säger Kent Ögren.
När det gäller den tragiska skoterolyckan i Parkalombolo våren 2007, då en 18-årig kvinna omkom, har landstinget kritiserats för att någon helikopter inte fanns att tillgå.
I stället skickades en vägambulans. Händelsen har också anmälts till Socialstyrelsen enligt lagen om Lex Maria, fast ännu har inget besked givits från Socialstyrelsens håll.
Hans Rönnkvist menar dock att olyckan i Parkalombolo inte haft en direkt inverkan på det nya avtalets utformning.
- Nej, det har det inte utifrån min horisont. Det här är en diskussion som vi redan hade startat, vi ser inte på specifika fall, säger Hans Rönnkvist.
Tjänstgöringstimmar
Pilotens flygtimmar var slut när olyckan i Parkalombolo skedde. Fredrik Skanselid är Norrlandsflygs vd och enligt honom var det i huvudsak dåliga väderförhållanden som gjorde att helikoptern inte kunde lyfta vid det tillfället.
- Jag tolkar det som att landstinget med innehållet i det förlängda avtalet vill undvika situationer där pilotens tjänstgöringstimmar är slut, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!