Den visar att växelflaket inte var förankrat ordentligt. Endast ett av fyra fästen hade använts. Tillsammans med hårda kastvindar på 30-32 meter i sekunden så gled växelflaket så långt utanför tåget att det plockade med sig en kontaktledningsstolpe, och då var katastrofen ett faktum. Orsaken till den bristfälliga fästningen framgår inte av rapporten. På Green Cargo vet man ännu inte varför växelflaket inte var ordentligt säkrat.
– Någonting har gått fel i mellan lastningstillfället och kontrollen före tåget avgick. Så långt har vi kommit. Men det är någon slags kombination av misstag och extrem vind som gjort att det här har inträffat, säger Håkan Sjöström, säkerhetschef på Green Cargo.
Så vem är då ansvarig för olyckan? Hur kunde detta hända? Sjöström berättar att de har en egen utredning på gång.
– Här finns ju ett antal parter inblandade förutom oss själva, en entreprenör i Norge och kunden. Våran egen utredning ska färdigställas nu i sommar. Då ska vi ta upp det och se hur vi kan undvika att det händer igen, säger Håkan Sjöström.
I olyckan fälldes nio kontaktledningsstolpar och sju fundament revs upp ur marken. Kostnaden för skadorna är inte fastställda men prognosen ligger på fem miljoner kronor.
Vem blir det som får betala för det här i slutändan?
– Det vet vi inte än. Primärt har vi det säkerhetsmässiga ansvaret. Men om andra parter har bidragit till den här olyckan så kan det bli en reglering mellan oss. Vad kostnaderna landar i och hur de fördelas vet vi inte än, säger Håkan Sjöström.