Udda upptäckten: Trasig toalettstol mellan kylrum på restaurang

På en restaurang i Kiruna kommun hade en trasig toalettstol placerats mellan kyl- och frysrum. Miljökontoret har nu riktat krav mot restaurangägaren att utbilda sig i livsmedelshygien.

På flera punkter fick restaurangägaren påbackning. Bland annat förvarades hamburgare direkt på frostig yta i frysen utan förpackningar.

På flera punkter fick restaurangägaren påbackning. Bland annat förvarades hamburgare direkt på frostig yta i frysen utan förpackningar.

Foto: Kiruna kommun

Kiruna2024-12-04 17:00

Ett stort antal kontroller av restauranger och andra allmänna kök i Kiruna kommun har lett till åtminstone en udda upptäckt.

Den restaurangägare som förvarade en kasserad toalettstol i varuintaget mellan kyl- och frysrum tillsammans med annat skräp fick även andra påpekanden om hygienfrågor vid miljökontorets oanmälda besök i slutet av november. Hamburgare förvarades direkt på frostiga hyllor i en hushållsfrys.

Eftersom personalen påstod att det var ett hygieniskt sätt att förvara livsmedel på så ansåg miljökontoret att kunskapsnivån inom livsmedelshygien var bristfällig och att utbildning krävs.

undefined
Toalettstolen var trasig och kasserad. Restaurangägaren har nu fått krav att ta bort den och andra sopor från bakre delen av restaurangköket.
undefined
På flera punkter fick restaurangägaren påbackning. Skräp och skrot som riskerar att skadedjur kan lockas enligt miljökontoret.

Förutom utbildningen så har restaurangägaren en skyldighet att skicka bilder till miljökontoret vid Kiruna kommun för att visa att man har åtgärdat problemen med skräp och skrot.

Vid en annan restaurang upptäcktes att suovas på menyn inte var riktig suovas, alltså renkött som rökts, utan köttet bestod av 70 procent hjortkött och 30 procent ren. Efter inspektionen kommer företaget i fråga att ändra på menyn med korrekta uppgifter.

Vid flera av kontrollerna som gjorts har miljökontoret haft synpunkter på temperaturer vid kyl- och frysutrymmen samt vid tillredningsstationer av mat. Bland annat fick ytterligare en restaurangägare påbackning för att rutiner saknades för sushiris, kontroll av temperatur vid varmhållning och nedkylning. Även den ägaren uppmanas nu utbildning i livsmedelshygien.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!