Besöket är resultatet av en långsiktig bearbetning av den tyska resejätten Dertour och blir den största satsningen på den tyska marknaden någonsin.
Fem dagar i november och december 2011 ska sällskapet tillbringa Kiruna och Göteborg som är de utvalda svenska orterna för satsningen.
Förhoppningen är att besöket ska ge säljarna inspiration och på sikt generera flera nya miljarder till svensk besöksnäring.
Det är Visit Sweden och Swedish Lappland som blir värdar för besöket. De har haft destinationer över hela världen som konkurrenter.
Tidigare har Dertour valt destinationer som Toronto, Kapstaden och Las Vegas för sina säljare och journalister.
Mer information kommer under dagen.
Vid Kiruna Lappland ser man stora möjligheter med besöket. Tillförordnade vd Erica Carlsson säger att man räknar med en 40-procentig ökning av antalet tyska gästnätter redan de första två åren.
I reda siffror innebär det en ökning från 26 000 gästnätter i dag till 60 000 till 65 000.
– Då har vi bara räknat med Dertours gäster. Men deras säljare säljer även för andra resebolag, säger hon.
Bedömningen är att besöket kommer att ge effekter för hela det område som ingår i Swedish Lapland, det vill säga Norrbotten plus Skellefteå.
Nu gäller det för turistbranchen att mobilisera inför anstormningen.
– Alla behöver ta fram nya produkter, paketera och prissätta. Det kommer många olika möjligheter och det gäller att inte missa någon, säger Erica Carlsson.