Tysk jätte ska få fart på resandet

Nästa år kommer 600 tyska resesäljare och journalister att besöka Kiruna.Nu uppmanas turistbranschen att mobilisera.Kiruna Lappland förutspår en kraftig ökning av tyska gästnätter i Kiruna.

Ett stort antal resesäljare och journalister väntas till Kiruna nästa år.FOTO: Åsa Junkka

Ett stort antal resesäljare och journalister väntas till Kiruna nästa år.FOTO: Åsa Junkka

Foto: Åsa Junkka

KIRUNA2010-12-11 06:00

Besöket är resultatet av en långsiktig bearbetning av den tyska resejätten Dertour och blir den största satsningen på den tyska marknaden någonsin.

I november och december 2011 ska sällskapet tillbringa fyra dagar i Kiruna och en dag i Göteborg som är de utvalda svenska orterna för satsningen.

Förhoppningen är att besöket ska ge säljarna inspiration, öka försäljningen av resor till Sverige och generera nio miljarder till svensk besöksnäring.

60 000 tyska gästnätter
För Kirunas del väntar sig Kiruna Lappland en ökning med 40 procent av tyska gästnätter bara inom ett par år. I reda siffror innebär det en ökning från 26 000 gästnätter i dag till uppåt 60 000.

Bedömningen är att besöket kommer att ge effekter för hela det område som ingår i Swedish Lapland, det vill säga Norrbotten plus Skellefteå.

Nu gäller det för turistbranchen att mobilisera inför anstormningen.

- Alla behöver ta fram nya produkter, paketera och prissätta för den tyska marknaden. Det kommer många olika möjligheter och det gäller att inte missa någon, säger Erica Carlsson, tillförordnad vd i Kiruna Lappland.

Charterflyg från Tyskland
Dan Björk vid Icehotel ser andra effekter i en ganska snar framtid.

- Omkring 2011-2012 har vi direktflyg från Tyskland till Kiruna. Vi vet bara inte vilken tysk flygplats det blir. Vi har aldrig haft ett så bra läge som nu, säger han.

Flygplatschefen Peter Salomonsson ser möjligheter att få bättre flygförbindelser rent allmänt när den tyska turistströmmen får fart.

Det är Visit Sweden, Swedish Lappland och Kiruna Lappland som blir värdar för besöket. De har haft destinationer över hela världen som konkurrenter för att få det som kallas Dertour Academy

Tidigare har Dertour valt destinationer som Toronto, Kapstaden, Peking och Las Vegas för sina säljare och journalister.

Subventionerade priser
Jan-Erik Jaensson, vd vid Swedish Lapland, hyllar Kiruna Lappland för arbetet.

- Vi är otroligt glada över det jobb som har lagts ned här uppe.

Arrangemanget kostar 6,5 miljoner kronor. Det är till stor del finansierat av offentliga medel, men även av sponsorer inom reseindustrin.

Samtidigt har turistbranschen gått in med subventionerade priser under besöket.

- Totalt sett skulle jag tro att de kommersiella aktörerna står för tre gånger så mycket pengar för satsningen jämfört med det offentliga, säger Dan Björk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om