– I dagsläget är vägen upphandlad med entreprenörerna som en klass tre-väg, vilket innebär att den saltas fram till sista november, säger Torbjörn Lennelöv, projektedare på Trafikverket.
Men nu när Malmtransporterna från Kaunisvaaragruvan inte går till Pitkajärvi för Trafikverket diskussioner om att ändra klassningen på vägen till en klass fyra.
Klass fyra-vägar saltas inte, men har också längre åtgärdstider.
– Det kan innebära att halkbekämpningen får ta lite längre tid och andra kravnivåer på när snöröjningen kan starta. Trafikmängden som är på sträckan nu är inte tillräcklligt stor för att vägen ska klassas som trea eftersom malmtrafiken inte är igång, säger Torbjörn Lennelöv.
Vägsaltet på E10 väckte starka känslor förra året. En Facebook-grupp startades i protest och denna fick snabbt över 4 000 medlemmar.
Läs mer: Malmfältsbor rasar mot vägsalt
Läs mer: Han vill ha stöd från högre ort i saltkampen
Det är under hösten som Trafikverket att saltar vägarna.
– Frosthalka och svarthalka går inte att halkbekämpa det med sand - man får så kort varaktighet. Saltanvändning är enda sättet att bekämpa den typen av halka. Om det inte vore bra skulle vi inte använda salt, säger Torbjörn Lennelöv och fortsätter:
– Det finns ingen anledning att salta när det är smällkallt ute, eftersom saltet inte får någon effekt när det blir för kallt i vägbanan. Den tappar rejält med effekt när det blir kallare än minus sex.
Torbjörn Lennelöv poängterar att inget är beslutat i nuläget. Det hänger på att Trafikverket kommer överens med entreprenören.
– Vi har köpt den som en klass tre. Entreprenörerna har förberett med utrustning och annat för en klass trea.