Pusselbitarna börjar falla på plats för LKAB:s nya dagbrott i Mertainen.
I ett, för LKAB, optimalt scenario är produktionen i full gång i oktober 2014.
10 miljoner ton
– Den blir ungefär sju gånger större än Leväniemi och likvärdig med Gruvberget, säger Peder Nensén, projektchef nya gruvor på LKAB.
Ännu återstår ett klartecken från mark- och miljödomstolen innan arbetet med att starta gruvan kan inledas.
I förra veckan hölls förhandlingar på plats i Kiruna mellan domstolen, LKAB, Trafikverket och andra intressenter i projektet. Dom meddelas 3/7.
– Om domen är positiv för vår del så är det full fart på projektet. Tester kör igång nästa år och sedan är vi i full produktion i oktober, säger Peder Nensén.
Full produktion betyder i Martainens fall en årsproduktion på 10 miljoner ton järnmalm. Tillståndet de sökt lämnar rum för en ökning upp till 15 miljoner. När ökningen eventuellt ska ske är inte fastställt.
Tvåårig dispens
Till en början är det tänkt att transporterna ska ske från Mertainen till järnvägen i Svappavara med lastbil. Det innebär en ökning av den tunga trafiken på E10 med 250 %.
För detta har LKAB fått en dispens av Trafikverket som sträcker sig till 2016, alltså i två år efter att full produktion inletts.
Vid den tiden ska en permanent lösning finnas på plats. Det kan vara till exempel planskild på- och avfart eller en järnvägssträcka.
Ny mötesstation
– Generellt sett är tåg ett miljövänligt alternativ som är att föredra, men jag vet inte hur deras interna logistik ser ut så det är inte säkert att det är så, säger Jöran Gärtner.
Han menar att det i det här fallet är nära till järnvägsinfrastruktur och att det "vore konstigt" om man inte valde en sådan lösning från LKAB:s sida.
I samband med byggnationen av en ny mötesstation vid Svappavaara-banan som inleds nu förbereder Trafikverket för en påkoppling av industrispår från gruvan i Mertainen.
Om en sådan skulle bli aktuell längre fram.