Många och stora ärenden har lett till svåra arbetsmiljöproblem på barn- och familjeomsorgen då arbetsbelastningen blivit för hög under framförallt 2015. Efter en inspektion från Arbetsmiljöverket har socialnämnden fått flera krav som måste åtgärdas för att säkerställa en god arbetsmiljö då stora brister uppdagades.
Bland annat måste en översyn av ärenden göras, ta fram fungerande rutiner där socialsekreterarnas arbetsbelastning undersöks och att anpassa arbetsmängden och kraven till rådande bemanning.
Socialchefen Elisabeth Hansson menar att det som står i rapporten inte är någon överraskning utan visar på de förbättringsområden de jobbar med nu.
– Vi har jobbat med förbättringar i arbetsmiljön under 2016 med företagshälsovården och gör handlingsplaner. Vi har även gjort en medarbetarenkät och vi ser väldigt tydligt vad vi behöver satsas på och ser över hela förvaltningen och hur vi använder resurserna.
I rapporten står även att det har varit en omsättning av socialsekreterare.
– Fram till våren 2016 slutade anställda slutade av olika anledningar. Sedan dess har vi haft full bemanning och har anställt en familjehemssekreterare. Personalen har jobbat hårt med att komma ikapp och nu har vi mig veterligen inga problem med att anställa och det är inte största oron just nu vilket det var för kanske ett år sedan. En del av de som sa upp sig tidigare har sökt till oss igen, säger Elisabeth Hansson.