Tre alternativ för järnvägen

Banverket utreder tre alternativ om hur järnvägen ska ansluta till centrala Kiruna i framtiden.För kommunalrådet Kenneth Stålnacke (S) finns bara ett.- Järnvägen måste väck från sjöstranden, säger han.

Endast alternativet med sydlig säck frigör Luossajärvis norra strand för bebyggelse. karta: Banverket

Endast alternativet med sydlig säck frigör Luossajärvis norra strand för bebyggelse. karta: Banverket

Foto: Banverket

KIRUNA2009-08-27 07:46
När den nya järnvägen står klar 2012 kommer persontågen att angöra järnvägsstationen med ett så kallat säckspår från norr.
När tågen ska rulla vidare måste loket flyttas till tågets andra ände, vilket är en procedur på omkring 20 minuter.
Enda alternativet
Säcklösningen kan också bli permanent. I de framtidslösningar som utreds angör persontågen Kiruna via säckspår från norr eller från söder. Ett annat alternativ är genomkörning där banan dras runt sjön Luossajärvi.
Bara alternativet sydlig säck innebär dock att Luossajärvis norra strand frigörs för annan bebyggelse. Kenneth Stålnacke anser att det är det enda acceptabla alternativet.
- Vi har varit oerhört tydliga med att om utvecklingen ska bli som vi vill i området måste vi frigöra stranden. Lite längre fram i tiden kommer vi att behöva marken, annars blir området mellan Luossajärvi och Luossavaara väldigt smalt, särskilt med tanke på att Vägverket anser att nya E 10 behöver 50 meters bredd, säger han.
...och det dyraste
Alternativet är det klart dyraste eftersom det innefattar sanering av marken, rivning av spår och signalsystem och flytt av lokstallar och andra anläggningar.
Regeringsuppdrag
- I dagsläget har vi ingen finansiering för att flytta befintlig järnväg. Om det ska ske måste vi få ett uppdrag från regeringen, säger Roger Wikström, projektledare vid Banverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!