Trafikverket skeptisk till Northlands gruvtransport

Trafikverket är skeptiskt till att Northland resources kan få dispens att köra med tunga långtradare från Kaunisvaara till Svappavaara.- Om vi pratar om 170 ton tunga fordon på 37 meter är det orealistiskt, säger Catrine Carlsson, avdelningschef i Borlänge.

Foto:

KIRUNA2010-10-02 13:48

I veckan presenterade Northland resources hur man tänker sig att transportera järnmalmsprodukter från gruvfälten i Kaunisvaara till malmhamnen i Narvik.
Företaget visade också skisser på de lastbilar med dubbla släp som ska trafikera väg 395 genom samhällen som Anttis, Lovikka, Masugnsbyn och Vittangi.
För att få köra med så tunga fordon krävs dispens från Trafikverket och Northlands ansökan ska behandlas vid huvudkontoret i Borlänge i samarbete med region Nord.
Buller och vibrationer
Enligt Catrine Carlsson, avdelningschef vid kundnära tjänster, kommer fordonen att orsaka orimligt stora skador på vägarna och olägenheter för dem som bor nära vägen.
- Det handlar framför allt om vib-rationer, men också om buller för de boende. Jag förstår att det här är en strategiskt viktig fråga och därför ska vi sätta oss ned med Northland och försöka hitta en gemensam lösning, säger hon.
Jonas Lundström, kommunikationsdirektör vid Northland resources, säger att den sortens dispens de söker är väldigt vanliga i Västerbotten.
- Där har man kört med tunga malmtransporter på vägarna i 30-40 år. Från vår horisont ser vi detta som en mycket bättre lösning än att klogga igen vägen med vanliga lastbilar.
Transport på järnväg
Enligt Catrine Carlsson har tidigare dispenser gällt fordon på under 100 ton. Att bevilja dispens för 170 ton tunga fordon ser hon som orealistiskt.
- Men aspekterna att i stället köra med fler fordon kommer att tas med i diskussionerna
Även den del av transporterna som ska ske på järnväg från en ny terminal i Svappavaara till Kiruna och vidare till Narvik blir en fråga för Trafikverket att lösa.
LKAB anser att Malmbanan är en flaskhals redan i dag.
En 30-procentig ökning
Vid LKAB planerar man själva för en 30-procentig produktionsökning av tonnaget färdiga produkter inom fem år. För att klara transporterna behövs fler långa tåg och därmed fler långa mötesplatser efter banan.
- Vi för diskussioner med Trafikverket om hur de kan tillgodose våra önskemål. Om Northland för liknande diskussioner vet jag inte, säger kommunikationsdirektör Lotta Fogde.
Enligt Jonas Lundström har beskeden från Trafikverket varit att de får plats på Malmbanan. Northland planerar att köra med kortare tåg.
- Som vi ser det behöver man inte med automatik göra något med Malmbanan för att vi ska komma i gång. Men Malmbanan är en mycket lönsam järnvägssträcka och man borde kunna göra den bättre med de pengar den genererar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om