Trafikverket kommer att fortsätta utreda platsen där den tillfälliga järnvägsstationen står idag, Kiruna malmbangård. Det andra alternativet är Kirunas nya centrum där det finns korridorer med olika alternativ till placering. Det tredje alternativet är flygplatsen.
– Om det blir inte till nya centrum, någon av korridorerna, så gäller det att optimera och hitta var är det bästa stället att ha stationen på, då tittar vi på hur marken är i plan och profil, intrång, det kan finnas ledningar eller vattendrag som man vill undvika. När man väl har valt går man in på mer detaljer än vad vi gör i dagsläget, säger Marie Stenman, projektledare Trafikverket.
Alternativen i utkanten av Kiruna vid Peuravaara och Kiirunavaara har Trafikverket nu valt bort.
– Det är perifera lägen båda två, det blir ännu längre till centrum, om man tittar på tillgänglighetsaspekten om man jämför med idag. Det skulle innebära att vi placerar oss ännu längre bort från Kiruna och då påverkar vi även trygghets- och säkerhetsaspekten för resenärerna. Vi har även miljöintrång där ute, så är det alltid när vi ska bygga något nytt, då blir intrånget större.
På den nya kartan som Trafikverket nu presenterar med alternativen som finns kvar så finns det fem röda prickar i anslutning till nya centrum.
– Det är det vi sitter och jobbar med nu, att se över de här olika miljöbedömningarna, vi har rennäringen som är ett viktigt intresse, vi har andra riksintressen också, det är många delar att väga in och det är det arbetet som pågår nu, säger Marie Stenman.
Några av röda prickarna som Trafikverket nu utreder ligger nära bostadsbebyggelsen på Lombolo, hur ser ni på det?
– Om man ser till önskemål från Kiruna kommun så vill de ha en järnvägsstation så centralt placerad som möjligt för att det ska bli tillgängligt och bra för resenärerna när de reser in till Kiruna, resenärerna ska de i stort sett kunna gå till sina målpunkter. Det finns fler än Kiruna centralort som är målpunkter, men det är en av dem.
Nu ska Trafikverket utreda de återstående platserna och välja ut en av dem.
– I slutet av april kommer vi släppa samrådshandlingen, i den ska vi visa hur vi har gjort vår bedömning och förhoppningsvis så ska bedömningen också visa var stationsplaceringen borde vara någonstans.
Det slutgiltiga beslutet ska vara färdigt den 1 juni.