Det var åter stopp på väg E10 i Muorjevarara-backarna mellan Kiruna och Gällivare i veckan. Lars Lindberg var på väg till Gällivare sjukhus med en sjuk person men stoppades av en tankbil som stod över hela vägen. Det var iallafall vad trafikanterna en kilometer fram i kön berättade.
– För mig är det fullständigt obegripligt när man än en gång sitter i en sådan kö och vet hur enkelt det är åtgärdat. De får inte fram ens en bärgningsbil eller en traktor. Det var en ganska enkel olycka. Man skulle kunna dra det där tankbilssläpet rätt och så skulle man kunna börja släppa på trafiken. Men ingen gör någonting. Det bara fylls på. Det sitter tusentals människor i kö, säger Lars Lindberg.
Lars Lindberg ifrågasätter varför man inte lägger ut ett par centimeter gruslager i backen och sänker hastigheten till 60 kilometer i timmen.
Arnold Vonkavaara säger att han förstår frustrationen när det blir stopp.
– Vi är alla införstådda med den problematik som beskrivs att vi har en långsträckt E10 med olika klimatzoner som sätter sina utmaningar. Vi har gjort åtgärder för hur vi halkbekämpar och där känner vi oss trygga, säger han.
Däremot tror han inte på att grusa mer än de gör. Han menar att ju fler som kör på en sträcka ju sämre fungerar sand och grus eftersom det körs bort. Det vore inte heller bra att sänka hastigheten.
– Att sänka hastigheten kan få negativ effekt. Sänker vi hastigheten för tunga fordon så att de inte får köra den lagstadgade hastigheten blir svårigheterna för dem att överhuvudtaget ta sig upp för backen och det är höjdskillnaden och backens längd som är utmaningen för dem, säger Arnold Vonkavaara.
Man håller på att försöka få en annan dragning av vägen vid Muorjevaara-backarna för att minska höjdskillnaderna som ställer till problemen, berättar han.
Han kan inte svara på varför det tog så lång tid att öppna vägen vid olyckan i veckan utan hänvisar till det samarbete Trafikverket har med blåljusföretagen.
– Vi har ett projekt för hinderfri väg där Trafikverket, bärgningsföretagen, räddningstjänsten, polisen och samtliga kommuner längs E10 samarbetar kring hur vi kan minimera stopp på vägen, säger Arnold Vonkavaara.