Rickard Kumpula pendlar mellan Kiruna och Abisko. Han upplever det som att den senaste tidens många avkörningarna på E10:an påverkar dem som nyttjar vägen.
– I tisdags var det en trailer som kört i diket som de skulle bärga. Det var stopp på vägen i en och en halv timme då de skulle dra upp den. Det är bäst att man packar med matsäck när man kör på den vägen, säger Rickard Kumpula.
Har det varit ovanligt många olyckor?
– Det är inte ovanligt att trailers kör av vägen under vintern. Men nu har det varit extra. Många pratar om däcken men jag tror inte på det. Jag tror inte vägen är byggd för tungtrafik, säger Rickard Kumpula.
Men att vägen inte skulle klara av den trafikmängd som det har varit i vinter är en teori som Torbjörn Lennelöv, projektledare för vägunderhåll på Trafikverket, inte håller med om.
– E10 ska klara av den trafikmängd som är. Men det är en fjällpassage och det är alltid speciellt, säger Torbjörn Lennelöv.
Vad kan man göra för att underlätta bärgningsarbetet?
– Det är svårt då det inte finns någon omledningsväg. Vad vi gör är att vi arbetar med bättre samverkan mellan polis, räddningskår och bärgningstjänst för att så snabbt som möjligt kunna göra vägen fri. Vi är medvetna om problemet, säger Torbjörn Lennelöv.
Lars Hedström arbetar som pressinformatör på Trafikverket, och enligt honom är det svårt att svara på vad olyckorna beror på.
– Det finns tusen olika anledningar som kan orsaka det här så jag vill inte spekulera i orsaken. Eftersom det inte har varit ovanligt dåligt väder eller liknande så är det svårt att säga vad det beror på, säger Lars Hedström.