Tjänstegaranti ska ge korta handläggningstider

Plan- och miljönämnden har haft en historia av långa handläggningstider enligt förvaltningschefen. I somras infördes en tjänstegaranti som nu ska utvärderas.

LÖFTE OM SNABB HANDLÄGGNING. Plan- och miljönämnden satsade på snabbare service till medborgarna genom en tjänstegaranti. Denna ska nu utvärderas.

LÖFTE OM SNABB HANDLÄGGNING. Plan- och miljönämnden satsade på snabbare service till medborgarna genom en tjänstegaranti. Denna ska nu utvärderas.

Foto: Saga Skovdahl

KIRUNA2017-01-02 13:58

Tjänstegarantin från Plan- och miljönämnden kom till för att klargöra vad medborgarna kan förvänta sig av nämnden. Den innefattar ett antal löften och har varit i bruk sedan första juli. Nu ska den utvärderas genom en enkät på kommunens hemsida medborgare kan fylla i fram till den 28.e februari.

– Garantin klargör nämndens ambitionsnivå om den service vi ska ge medborgarna. Vi vill vara klara och tydliga med om vad som kan förväntas av oss. Garantin bygger på gällande lagstiftning och är en lägstanivå för oss och vi strävar efter att vara bättre i alla lägen, säger förvaltningschefen Anders Karlsson.

Enligt garantin lovar nämnden bland annat att ge råd, upplysningar och vägledning som krävs för att nämnden ska kunna hantera ärenden så snabbt som möjligt. De ska även finnas tillgängliga för bland annat besök, telefonsamtal och mejl minst två timmar varje vardag. Bygglovsärenden ska slutföras senast inom tio veckor från det att en fullständig ansökan kommer in med vissa undantag.

Tillkom garantin på grund av att ni har haft problem med handläggningarna tidigare?

– Historiskt har nämnden haft långa handläggningstider och inte har klarat de nivåer vi ska klara vilket vi inte har varit nöjda med. Vi har försökt jobba bort detta och i det stora hela har garantin fungerat utmärkt även om det givetvis finns gånger då vi stöter på problem med faktorer utom vår kontroll, säger Anders Karlsson.

Tjänstegarantin i helhet från kommunens hemsida:

• Vi skall arbeta utifrån ambitionen att handlägga alla ärenden så snabbt och enkelt som möjligt för medborgaren.

• Vi skall ge medborgarna de råd och upplysningar samt den vägledning som krävs för att kunna hantera ärenden i vår verksamhet.

• Vi skall finnas tillgängliga för besök från medborgarna minst två timmar varje vardag som inte är midsommarafton, julafton eller nyårsafton. Vi skall också finnas tillgängliga på telefon, via mail eller andra digitala kommunikationsmedel eller fax under minst tiderna ovan.

• Vi kommer att slutföra bygglovsärenden senast inom tio veckor från det att en fullständig ansökan kommer in. Om ärendet är av stor vikt eller principiell betydelse kan ärendets handläggning förlängas med ytterligare tio veckor.

• Vi skall leverera beslut i anmälningsärenden senast inom fyra veckor från det att en anmälan kommit in. Om ärendet är av stor vikt eller principiell betydelse, lovar vi att leverera ett beslut inom åtta veckor.

• Vi kommer att fatta beslut rörande tillstånd för brandfarlig eller explosiv vara inom tre månader från det att komplett ansökan inkommit. Om särskilda skäl finns, kan handläggningen förlängas med ytterligare tre månader.

• Om någon önskar tolk- eller översättningshjälp för att kommunicera med oss kommer vi att ordna sådan inom ramen för Kommunens ramavtal gällande tolk- och översättningstjänster.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om